Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svårt sjuka Britt-Marie tvingas hitta vikarier själv

ALS-sjuka Britt-Marie Björnfot uppmanas själv söka vård.Foto: Privat
Britt-Marie Björnfot och hennes pappa Anders.Foto: Privat

Britt-Marie Björnfot, 42, är svårt sjuk i ALS och beroende av personlig assistans i hemmet.

Men för två veckor sedan fick hon ett brev från vårdbolaget som menade att hon själv måste hitta vikarier att hjälpa henne till toaletten – eller flytta till sjukhus.

– Den tiden man har kvar vill man leva och bo med sin familj, det förstår alla, säger mamma Marja Leena Björnfot.

Det har gått fyra år sedan Luleåbon Britt-Marie Björnfot fick diagnosen ALS. 

Som ensamstående med två döttrar, 15 och 20 år, blev de personliga assistenterna snabbt en stor del i Britt-Maries vardag. Sjukdomen har med åren blivit så svår att hon i dag varken kan röra sig eller prata. 

Britt-Maries mamma Marja-Leena Björnfot, 62, berättar att dottern är i livets slutskede.

– Det finns inte så många funktioner kvar, men hjärnan och hjärtat är kvar, säger hon.

Assistansbolaget Humana har haft svårt att hitta personal till Britt-Marie, som genom Försäkringskassan är beviljad två assistenter dynget runt. Personalomsättningen har varit stor de senaste åren. 

– Den största delen av assistenterna är jättebra och gulliga. Men kommer en eller två som är sämre faller hela systemet. Många har inte rätt utbildning, säger Marja-Leena.

 

LÄS OCKSÅ: ALS-sjuka Håkan, 50, är fast i sin rullstol – nekas hjälp 

 

Uppmanades att själv söka vikarier

Men för två veckor sedan kom smällen. 

I ett brev skriver Humana att om de inte hittar vikarier under helgen måste Britt-Marie själv ansvara för att hitta någon som kan hjälpa henne, något som SVT Norrbotten var först med att uppmärksamma.

"Vid nödvändiga toabesök och förflyttningar får kunden själv kontakta sina anhöriga", skriver företaget bland annat.

Uppmaningen att kontakta folk för att be om hjälp är omöjlig för Britt-Marie, eftersom hon endast kan kommunicera genom att blinka.

– Det var en lågvattennivå. Det kändes som ett hot, säger Marja-Leena.

 

LÄS OCKSÅ: Heidi, 42, behöver hjälp dygnet runt – nekas 

 

Britt-Maries ALS har blivit svårare

Hon och hennes make bor i Övertorneå, drygt 18 mil från sin dotter. Inte heller Britt-Maries egna döttrar, som arbetar och studerar, har möjlighet att hjälpa sin ALS-sjuka mamma dygnet runt. 

– Det är inte realistiskt att anhöriga hjälper med toabesöken. Själva sjukdomen är redan så tuff, att sedan få uppleva sådana här saker. Jag märkte att hon blev ledsen när det hände, säger Marja-Leena.

Humana hävdar att Britt-Maries sjukdom blivit så svår att hon behöver sjukhusvård. Något som Marja-Leena inte håller med om. 

– Hon behöver vård, inte sjukhusvård. Den får hon bäst hemma med sina döttrar. 

 

LÄS OCKSÅ: Multisjuka Emma, 19, nekas hjälp – kan dö 

 

Humana: "Meddelas aldrig genom brev"

Jonatan Arenius, kommunikatör på Humana, menar att han inte kan uttala sig om enskilda fall, men att ett sådant besked aldrig ska kommuniceras enbart genom ett brev till kunden.

– Om vi säger att vi inte har möjlighet att bemanna, är det alltid som ett sista led där kunden sagt att de inte vill ta emot en viss assistent. Men det meddelas aldrig på det sättet, genom ett brev. Det finns alltid långa samtal inför ett sådant beslut, säger Jonatan Arenius.

Han menar att personer med ALS mot slutet övergår till att vara i behov av sjukvård snarare än personlig assistens. Det är då svårt att hitta personal med rätt kompetens.

– Vi kan inte förvänta oss att personliga assistenter kan utföra den typen av insatser. Då blir det farligt för kunden själv, säger Jonatan Arenius.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.