Den kanske mest populära av alla surfplattor är iPad – Apples succémaskin. Expressen har de senaste dagarna lanserat två så kallade appar, program, till den.
Först ut var nöjesbilagan Expressen Extra och därefter kom tidningen Expressens iPad-app.
I de länder där iPaden har lanserats har den blivit en gigantisk succé. I slutet av september i år hade 7,5 miljoner plattor sålts, trots att iPad kom ut på marknaden så sent som i april 2010.
En rad konkurrenter
Till Sverige beräknas den anlända i princip när som helst, men den finns redan i lager hos åtminstone någon nätbutik. Dessutom finns det omkring 20 000 iPads i landet, som har beställts på nätet eller köpts vid besök utomlands.
iPad använder Apples eget operativsystem IOS. Det finns dock en rad konkurrenter, och det kommer ständigt fler. Framför allt sådana surfplattor som använder operativsystemet Android.
Däribland den nyutkomna surfplattan Samsung Galaxy Tab, som man dessutom kan ringa med.
Symbol för mobila trenden
Även Galaxy Tab har varit väldigt framgångsrik och sålde 600 000 exemplar under sin första månad.
- Surfplattan är en väldigt bra symbol för den mobila trenden, den uppkopplade trenden, säger Lena Larsson, vd vid HUI, när hon motiverar valet av årets julklapp 2010.
- Just att den är liten och behändig och att man kan ta med den överallt. Man kan ha kontoret på fickan och man kan ha sina sociala relationer på fickan.