Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Succé för reklamfilmen mammorna önskade att H&M hade gjort

Reklamfilmen som H&M borde ha gjort. Det gjorde småbarnsmammorna och kreatörerna Torny Hesle och Ingrid Lea - och på några dagar har 300 000 sett den på Facebook. Foto: Rune Bendiksen/Justkidscampaign
Reklamfilmen som H&M borde ha gjort. Det gjorde småbarnsmammorna och kreatörerna Torny Hesle och Ingrid Lea - och på några dagar har 300 000 sett den på Facebook. Foto: Rune Bendiksen/Justkidscampaign
Foto: Rune Bendiksen/Justkidscampaign

Småbarnsmammorna Torny och Ingrid gillade inte det könsstereotypa upplägget av H&M:s barnkläder.

Så de gjorde en egen reklamfilm  - som blivit en stor succé i sociala medier.

– Vi gjorde bara det vi önskade att H&M hade gjort, säger Torny Hesle.

Allt började i höstas när Torny Hesle i Oslo skrev till klädjätten H&M på företagets Facebooksida och kritiserade uppdelningen av barnkläder och det faktum att killtröjor typ alltid har en tuff dinosaurie på bröstet och tjejtröjor förses med rosa glitter.

– Jag fick dåliga svar av H&M. De handlade om att alla är välkomna att handla på alla avdelningar. Men många upplever barriärer att handla till en pojke på tjejavdelningen. Kanske särskilt den som ska köpa en present, till exempel en morfar eller en farmor. De väljer nog helst från den trygga, stereotypa avdelningen, säger Torny Hesle.

Hon var inte nöjd med responsen från H&M och bestämde sig för att göra den reklamkampanj för barnkläder som H&M borde ha gjort, vilket Resumé tidigare har rapporterat om.

Ställt upp gratis

Tillsammans med kollegan Ingrid Lea - som också hon jobbar med reklam och är småbarnsmamma - drog Torny i gång ett fritidsprojekt.

– Alla har ställt upp gratis. Modellerna är egna barn och barn vi lånat av kolleger, vänner och bekanta och en föräldragrupp på Facebook. Musiken fick vi använda gratis från skivbolaget. Och jag har gjort det mesta på min föräldraledighet, berättar Torny Hesle.

Egna och andras barn. Modellerna i kampanjen är egna, andras och från en föräldragrupp på Facebook. Foto: Rune Bendiksen/Justkidscampaign

Reklambyrån där de två småbarnsmammorna arbetar stöttar projektet, och har bidragit med positiv inställning och redigering av materialet.

300 000 har sett

Mer än 300 000 har sett mammornas reklamfilm på Facebook på bara några dagar, och den har delats 4 000 gånger och fått tusentals reaktioner och kommentarer.

– Det är verkligen roligt, som ni säger i Sverige, säger Torny Hesle.

 

LÄS OCKSÅ: Ilska mot H&M:s barnkläder: "Pinsamt"

 

De kallar kampanjen Just kids campaign, och har erbjudit H&M att helt utan kostnad använda filmen och stillbilderna för att göra reklam för sina barnkläder. Företaget behöver bara sätta sin logotyp på materialet.

H&M skulle behöva lite god publicitet efter skandalen med reklambilden som anklagas för rasism.

"Vill att normen förändras"

I en skriftlig kommentar från H&M skriver presskontakten Håcan Andersson:

"Vi på H&M tycker det är en vacker kampanj och vi gillar det inkluderande budskapet. Hos oss är alla välkomna att handla där man vill, oavsett avdelning. Vi inspireras av denna typ av budskap, och vi tar det till inspiration inför framtiden."

Att H&M och andra klädföretag sitter fast i traditionella könsroller tror Torny Hesle beror på att det fortfarande är normen, att det är ett globalt företag och att de givetvis måste tjäna pengar.

– Men vi är en stadigt ökande grupp som önskar att normen förändras. Helt klart ligger vi i Skandinavien i framkant, och jag är helt säker på att det är dit vi ska, säger hon.

 

https://www.facebook.com/tornyh/videos/10160577748225377/?permPage=1

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!