Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sturegallerian fälls för sexistisk reklam

Sturegallerians reklamaffischer med spetstrosor och texten "please, please him" upprörde många inför fars dag.

Nu har reklamombudsmannen (RO) slagit fast att reklamen var både stötande och sexistisk.

Den "framstår som stötande mot bakgrund av traditionen att barn ger presenter till sin pappa på fars dag", skriver RO i sin dom.

"Vad menar Sturegallerian? Ska barnen klä sig i sexiga trosor för att "behaga" pappa på Fars dag?" skrev en twittrare.

"Äckligaste Fars dagsannonsen någonsin", konstaterade en annan.

Sturegallerians reklamaffischer föreställande ett par lila spetstrosor, ett par manschettknappar och texten "please, please him", var minst sagt impopulära på sociala medier sedan de nått offentligheten inför fars dag den 10 november.

Drog in reklamen

Flera privatpersoner och föreningen Sveriges kvinnolobby anmälde Sturegallerian till reklamombudsmannen (RO), och Newsec som förvaltar gallerian backade redan sedan kritikstormen blossat upp och tog bort affischerna.

"Det var på intet sätt menat att vara sexistiskt, kränkande eller objektifierande. I så fall hade vi aldrig valt den vägen. Vi tar givetvis allvarligt på detta och har därför tagit bort de enheter som upprört och ersatt dem", förklarade marknadskoordinatorn Maria Jälmestål.

Försvarar sig inte

I sitt yttrande till RO skriver företaget att det inte försvarar kampanjen och att det avbrutit samarbetet med den ansvariga reklambyrån.

RO fäller också reklamen som de anser är sexistisk och "uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor och män i allmänhet".

Dessutom slås fast att "bilderna på kvinnounderkläder tillsammans med texterna ”Please, please him” och ”Fars dag 10 november” framstår som stötande mot bakgrund av traditionen att barn ger presenter till sin pappa på fars dag".

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!