Sturegallerian fälls för sexistisk reklam

Publicerad

Sturegallerians reklamaffischer med spetstrosor och texten "please, please him" upprörde många inför fars dag.

Nu har reklamombudsmannen (RO) slagit fast att reklamen var både stötande och sexistisk.

Den "framstår som stötande mot bakgrund av traditionen att barn ger presenter till sin pappa på fars dag", skriver RO i sin dom.

"Vad menar Sturegallerian? Ska barnen klä sig i sexiga trosor för att "behaga" pappa på Fars dag?" skrev en twittrare.

"Äckligaste Fars dagsannonsen någonsin", konstaterade en annan.

Sturegallerians reklamaffischer föreställande ett par lila spetstrosor, ett par manschettknappar och texten "please, please him", var minst sagt impopulära på sociala medier sedan de nått offentligheten inför fars dag den 10 november.

Drog in reklamen

Flera privatpersoner och föreningen Sveriges kvinnolobby anmälde Sturegallerian till reklamombudsmannen (RO), och Newsec som förvaltar gallerian backade redan sedan kritikstormen blossat upp och tog bort affischerna.

"Det var på intet sätt menat att vara sexistiskt, kränkande eller objektifierande. I så fall hade vi aldrig valt den vägen. Vi tar givetvis allvarligt på detta och har därför tagit bort de enheter som upprört och ersatt dem", förklarade marknadskoordinatorn Maria Jälmestål.

Försvarar sig inte

I sitt yttrande till RO skriver företaget att det inte försvarar kampanjen och att det avbrutit samarbetet med den ansvariga reklambyrån.

RO fäller också reklamen som de anser är sexistisk och "uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor och män i allmänhet".

Dessutom slås fast att "bilderna på kvinnounderkläder tillsammans med texterna ”Please, please him” och ”Fars dag 10 november” framstår som stötande mot bakgrund av traditionen att barn ger presenter till sin pappa på fars dag".

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag