Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Stor proteststorm mot
SD:s reklamutskick

En man bestämde sig för att göra SD:s reklam till en klänning för Conchita.
"Den enda rösten jag tänker ge SD hamnar i den här valurnan".
"Jag fick ett pysselkit på posten i dag". Foto: Gustaf Frisell
Tack SD, var inne på sista rullen här hemma".
"Fick hem lite skit på posten idag".
"Mens mot rasism. #hejdåsd"
"Så här gör du med reklam från SD".
"Så gör jag med viss reklam. Tror inte att den duger till pappersåtervinning".
"Kände mig kreativ idag och lämpligt nog hittade jag pysselmaterial från sd i min postbox".
"Så gör vi med skräpreklam".
"Gav den till hunden. Han vet hur man behandlar post från SD".
"Första gången posten inte hamnar på toalettens tidskriftssamlare".
"Katter är antirasister – gör inte din katt besviken".
1 / 13

Toalettpapper, brasor och soptunnor.

Under onsdagen skickade Sverigedemokraterna ut miljontals reklamblad till hushåll över hela landet. Men långt ifrån alla var nöjda med SD:s utskick.

På nätet samlas nu hundratals människor som protesterar mot partiet, bland annat genom att elda upp reklambladen.

– Inte nog med att jag ska behöva stå ut med SD:s rasism och antimänsklighet i allmänheten, dessutom ska jag behöva stå ut med det i mitt egna hem, säger Tobias Johnsson, 27, som har deltagit i protesterna.

Sverigedemokraterna har inlett en massiv reklamkampanj inför EU-valet som äger rum den 25 maj. Stockholms tunnelbanor har tapetserats med affischer och under onsdagen startade partiets stora brevutskick.

Målet är att dela ut SD-reklam till hushåll över hela Sverige. Något som möttes av kritik från en grupp brevbärare som startade "Brevbärare mot rasism" på Facebook och vägrade att dela ut materialet.

River sönder SD-bladen

Trots motståndet från brevbärargruppen skickades reklambladen under onsdagen ut till miljontals svenskar runtom i landet. Men långt ifrån alla var bekväma med att få hem Sverigedemokraternas reklam.

En proteststorm mot utskicken startades snabbt i sociala medier och hundratals människor deltog. Bland annat genom att elda upp eller riva sönder reklambladen. En av deltagarna är Tobias Johnsson, 27, som valde att kasta SD-papperet i toaletten.

"Den enda rösten jag tänker ge SD hamnar i den här valurnan", skrev han på Twitter och bifogade den här bilden.

SD-bladet spolades ner i toaletten. Foto: Foto:  Tobias Johsson

Klipptes till kärleksbudskap

För Expressen berättar Johnsson att han kände sig illa till mods när han såg vad som låg i posten.

– Inte nog med att jag ska behöva stå ut med SD:s rasism och antimänsklighet i allmänheten, dessutom ska jag behöva stå ut med det i mitt egna hem. Därav min reaktion och jag ville symboliskt placera kuvertet där jag tycker SD:s politik hör hemma, säger Johnsson.

En annan person som har deltagit i protesterna är Gustaf Frisell som klippte ut bokstäver ur SD-bladet och skapade ett eget "Välkommen hit"-meddelande.

– Jag blev frustrerad men i stället för att bara kasta bort som varit min först tanke så valde jag att omvandla hatet till ett kärleksbudskap, säger Frisell.

Användes som toalettpapper

På Twitter har en stor mängd protester samlats. En av kritikerna lät hunden ta hand om reklambladet.

"Gav den till hunden. Han vet hur man behandlar post från SD", skriver en person på Twitter.

En annan använde SD-bladet som toalettpapper.

"Tack SD, var inne på sista rullen här hemma".

Flera protester mot partiet

En lärare som har deltagit i protesterna förklarar att hon inte tycker att Sverigedemokraterna står för "våra svenska värderingar".

– Som lärare utgår jag utifrån en värdegrund baserad på alla människors lika värde. Därför slängde jag detta skräp. Många har inte full kunskap om var SD står i övriga frågor utan går på reklamen, säger hon, och fortsätter:

– Jag blir arg och frustrerad när jag tänker på utsatta människor som tror på det SD vill ge sken av.

SD: "Motståndare till alla former av rasism"

Expressen har varit i kontakt med Martin Kinnunen, kommunikationsansvarig för Sverigedemokraterna. Han förklarar att partiet främst har märkt av positiva reaktioner på reklamutskicken.

– Efter att ha läst tidningen var vissa oroliga över att brevbärarna inte skulle dela ut men så blev inte fallet. Vi vet sedan tidigare undersökningar att politisk information i brevlådan är bland den mest uppskattade kommunikationsformen, säger Kinnunen.

Under onsdagen bemötte han brevbärarnas protester så här:

– Vi vet att 99,99 procent av brevbärarna kommer att göra ett bra jobb med att dela ut alla försändelser. Vad gäller rasism är Sverigedemokraterna motståndare till alla former av rasism, säger han till Expressen.

 

Missa inga nyheter – ladda ner Expressens app för iOS eller Android.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!