Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Stor oro för att nätjättarna kan påverka riksdagsvalet

Annie Lööf, partiledare för Centerpartiet. Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Statsminister Stefan Löfven (S) Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTURES

Mer än varannan svensk är orolig för att nätjättar som Google och Facebook kan påverka riksdagsvalet i höst. 

Det visar en opinionsundersökning från Demoskop, som gjorts på uppdrag av Expressen.

– Jag tror att man kan vara ganska säker på att de här stora plattformarna kommer att påverka valet, säger digitalisteringsminister Peter Eriksson (MP). 

Debatt om ryska trollfabriker och Facebooks bristande sekretess för personuppgifter under skandalen kring kampanjbyrån Cambridge Analytica, har satt spår hos de svenska väljarna inför riksdagsvalet i september. 

Nu uppger över hälften av svenskarna, 58 procent, att de är oroliga för att nätjättarna kan påverka höstens val, enligt Expressen/Demoskops undersökning. 

Bland de äldre är motsvarande siffra hela 65 procent. 

Digitalisteringsminister Peter Eriksson är inte förvånad över den utbredda oron. 

– Många har sett Facebook nästan som en myndighet, snarare än ett företag som lever på att tjäna pengar på att sälja information om dig i politiska och kommersiella syften.

– Det positiva med mätningen är att det finns en växande insikt om de risker och problem med det som skrivs på nätet. Jag jobbar för att plattformarnas ansvar måste stärkas, säger Peter Eriksson.

Peter Eriksson (MP) Foto: ALEX LJUNGDAHL

Samtidigt finns en politisk dimension: Bland alliansväljare och rödgröna är en majoritet oroliga, 61 respektive 64 procent, medan endast 39 procent av Sverigedemokraternas väljare är oroliga för nätjättarnas påverkan i valet.

– Det hänger förmodligen ihop med att sociala medier har blivit en helt central arena för opinionsbildning för etablissemangskritiska rörelser. Facebook är en kanal för att diskutera och sprida nyheter som man tycker får för lite utrymme i etablerade medier. Så hur man värderar den politiska påverkan hänger mycket samman med var man själv står politiskt, säger Peter Santesson, opinionschef på Demoskop.

Jimmie Åkesson, Sverigedemokraterna Foto: VILHELM STOKSTAD/TT / TT NYHETSBYRÅN

Flest använder Facebook

I efterspelet till det amerikanska presidentvalet 2016 anklagades nätjättarna Facebook och Google för att ha haft en avgörande roll i Trumps seger. Propaganda och falska nyheter spreds via plattformarna, och kunde till och med gynnas av dess algoritmer.

Facebook är fortfarande den sociala plattform som allra flest svenskar använder, och över hälften är inne på sitt konto varje dag, enligt undersökningen ”Svenskarna och internet” från förra året.

Drygt hälften använder också Facebook för att läsa nyheter, visar undersökningen.

Morgan Johansson, justitie- och inrikesminister. Foto: KICKI NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Ska möta Google och Facebook

Peter Eriksson och justitieminister Morgan Johansson (S) ska den 13 april möta representanter från Google och Facebook för att diskutera den senaste tidens kritik mot nätjättarna.

– Många fler har möjlighet att delta i det offentliga samtalet. Men en fara är också att det offentliga samtalet privatiseras. Det kommer att komma väldigt mycket politisk reklam det här året, som riktar sig åt speciella grupper. 

– Jag tror att man kan vara ganska säker på att de här stora plattformarna kommer att påverka valet. Det kommer mer än någonsin tidigare vara ett val som avgörs på nätet, säger Peter Eriksson. 

Expressen söker Myndigheten för samhällskydd och beredskap.

 

https://infogram.com/1pnnp6gn37dlm1hzdyv65dxn1xfm69xknzj

 

Är du orolig för att nätjättarna kan påverka riksdagsvalet i höst?

Alla

Ja: 58 %

Nej: 41 %

Vet ej/ej svar: 1 %

 

Män

Ja: 56 %

Nej: 43 %

Vet ej/ej svar: 1 %

 

Kvinnor

Ja: 60 %

Nej: 39 %

Vet ej/ej svar: 1 %

 

Personer som är 18-39 år gamla

Ja: 54 %

Nej: 46 %

Vet ej/ej svar: 0%

 

Personer som är 40-64 år gamla

Ja: 58 %

Nej: 41 %

Vet ej/ej svar: 1 %

 

Personer som är 65 år gamla och äldre

Ja: 65 %

Nej: 33 %

Vet ej/ej svar: 2 %

 

Personer som uppger att de skulle rösta på SD om det vore val i dag

Ja: 39 %

Nej: 59 %

Vet ej/ej svar: 2 %

 

Personer som uppger att de skulle rösta på M, L, KD eller C om det vore val i dag

Ja: 61 %

Nej: 39 %

Vet ej/ej svar: 1 %

 

Personer som uppger att de skulle rösta på MP, S eller V om det vore val i dag

Ja: 64 %

Nej: 35 %

Vet ej/ej svar: 1 %

 

Så gjordes undersökningen

Målgrupp: Allmänheten.

Fråga: Är du orolig för att nätjättarna kan påverka riksdagsvalet i höst?”

Undersökningsperiod: 23-26 mars 2018.

Metod och urval: Demoskops slumpmässigt telefonrekryterade webbpanel.

Antal genomförda intervjuer: 1 340 intervjuer.

Vägning: För att justera för eventuella skevheter i urvalet vägs resultaten på kön, ålder, utbildning och parti i senaste val.

Beställare: Expressen.

Mätinstitut: Demoskop.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!