Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Stor ilska mot Postkodlotteriet

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Postkodlotteriet lockar med jackpot - som får spelarna att betala mer.
Foto: Sanna Dolck

Postkodlotteriet håvar in mer pengar från kunderna - efter att de infört en extra debitering på 160 kronor, skriver SvD.se.

Kunden själv behöver inte aktivt godkänna dragningen, vilket fått många att rasa mot företaget.

– Våra allmänna villkor är tydliga och finns tillgängliga, säger Anders Årbrandt, marknadsdirektör på Postkodlotteriet

Det handlar enligt Postkodlotteriet om en "härlig semesterjackpott", som ger spelarna chans att dela på 64 miljoner kronor.

I praktiken innebär jackpotten en extra debitering på 160 kronor från kunderna - som de inte gett något aktivt medgivande till.

Hur man undviker den nya 13:e dragningen, som Postkodlotteriet nu inför, framgår inte av brevet.

Flera kunder rasar nu mot företaget, skriver SvD, som tagit del av brevet som gått ut till kunderna.

"Vi drar automatiskt 160 kronor i juni inför dragningen av Semesterjackpotten i juli", står det i brevet enligt tidningen.

Kritiska mot systemet

Konsumentverket kallar det för "aggressiv marknadsföring".

– Om det inte finns någon beställning från konsumenten finns det ingen grund för betalningskrav, säger Erik Fröcklin, jurist på verket, till TT.

Anders Årbrandt, marknadsdirektör på Postkodlotteriet, tycker inte att de varit luddiga i kommunikationen kring den nya debiteringen.

– Våra allmänna villkor är tydliga och finns tillgängliga. Vi har gått ut med utskick och ett personligt brev till alla kunder den här veckan där vi tydligt informerar sex månader innan att vi dragit i gång en ny jackpott.

Nya villkor - i år

I de allmänna villkoren står mycket riktigt att företaget har rätt att göra 13 debiteringar. De är nya för i år. Förra året fanns ingen siffra specificerat i villkoren.

Men att det skulle handla om aggressiv marknadsföring håller inte Anders Årbrandt med om.

– Det här är kundinformation, inte marknadsföring. Jag har stor respekt för Konsumentverket, de får gärna kontakta oss och ta ett samtal om de upplever att det här är ett problem.

Om de upprörda kunderna säger han:

– De som reagerar ska absolut kontakta vår kundservice.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.