Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tunnelbygge stoppas – problem med säkerhet

Långa köer i Stockholmstrafiken. Foto: SUVAD MRKONJIC

Nu stoppas ett tunnelbygge i samband med arbetet med Förbifart Stockholm.

Arbetsmiljöverket har konstaterat att säkerheten på arbetsplatsen inte kan garanteras. 

– Vi gör allt som står i vår makt för att stoppet ska bli så kort som möjligt, säger Johan Brantmark vid Trafikverket till SVT Nyheter.

Det var i måndags som SVT berättade att tunnelbygget på Lovön väster om Stockholm, som är en del av arbetet med Förbifart Stockholm, riskerade att försenas. 

Detta efter att Arbetsmiljöverket upptäckt brister i arbetsmiljön.

 

LÄS MER: Trängsel och parkeringsbrist – här är politikernas lösningar

 

Flera brister har upptäckts

Arbetsmiljöverket menar att bristerna är omfattande: Problem med utrymningslarm, avsaknad av ett system som talar om hur många personer som arbetar under jord, avsaknad av utrymningsskyltar, brister i brandsäkerheten och brister när det gäller hanteringen av explosiva varor.

– De fysiska installationerna finns på plats, men det återstår delar av implementeringar som ska se till att systemen fungerar, säger Johan Brantmark vid Trafikverket som är projektchef för Förbifart Stockholm, till SVT.

Nu förklarar Trafikverket att arbetet stoppas från och med onsdag. Detta tills bristerna är åtgärdade.

– Säkerheten är ju ett prio ett i alla lägen. Det här är en situation där vi vill vara säkra på att vi har en säker arbetsplats, förklarar Brantmark.

Entreprenören LSAB har under veckan förklarat att det inte finns någon risk för förseningar på grund av Arbetsmiljöverkets kritik. Detta eftersom att det mesta redan ska vara åtgärdat.

Ska avlasta Essingeleden

Förbifart Stockholm är tänkt att binda samman de norra och södra länsdelarna, avlasta Essingeleden och innerstaden och minskar sårbarheten i Stockholms trafiksystem. 

Förbifarten går från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr, och med sex nya trafikplatser i ytläge. 

Restiden för hela sträckan beräknas till 15 minuter. Av vägens 21 kilometer går drygt 18 i tunnel. 

Trafikstarten är beräknad till 2026.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!