Sophanteringen i Stockholm har åkt på ett nytt bakslag. Sedan månadsskiftet har de nya entreprenörerna haft stora problem med att utföra sophämtningen i flera områden i staden.
Grannar har vittnat om enorma sophögar på en rad adresser i Stockholm och flera boende har mötts av meddelanden från de nya sopgubbarna där det framgår att de inte kommit åt soprummet.
Stockholm vatten och avfall har nu satt in ett 50-tal temporära sopkärl i form av containrar och kommer från och med lördag att erbjuda ambulerande sopbilar på en rad adresser.
Det går även att lämna sina hushållssopor på samtliga återvinningscentraler förutom Bromma.
– Vi arbetar intensivt med att lösa sophanteringen, säger Alexandra Fleetwood pressansvarig vid Stockholm vatten och avfall och rekommenderar drabbade att kolla på bolagets hemsida för uppdaterad information.
När kan det vara löst?
– Vi har fortfarande områden där vi behöver lösa sophanteringen. Men vi kan inte gå ut med ett löfte om när det kan vara löst.
LÄS MER: Stockholmarnas sopor hämtas – trots att strejken är i full gång

Kommer polisanmäla
Enligt Stockholm vatten och avfall beror problemet på att den förra entreprenören lämnat över nycklar till soprummen i oordning – vilket inneburit att de nya sopgubbarna haft svårt att komma in i rummen. RenoNorden har själva gått ut med att man är tvungen att inventera nycklarna eftersom de lämnats över omärkta. Stockholm vatten och avfall beskriver det som ett sabotage och kommer polisanmäla det.
– Ett sätt har varit att lämna över nycklarna i oordning. Ett annat sabotage är att man inte satt i säckarna ordentligt och man har inte genomfört alla hämtningar som avtalat. De sabotage som vi konstaterar kommer vi polisanmäla. Men vi har inte gjort det ännu, eftersom vi koncentrerar oss på att lösa sophanteringen på bästa sätt för våra kunder, säger Alexandra Fleetwood.
LÄS MER: Boende kräver att staden gör något åt sopkaoset
Förra entreprenören: ”Förtal”
Den förra entreprenören, Liselotte Lööf, har via sin sajt LL-bolagen slagit ifrån sig och kallar sabotageuppgifterna för förtal:
”Det är en absurd tanke, som vi betraktar som förtal. Vi har inte blivit kontaktade av någon som gjort dessa påståenden eller fått ta del av någon form av bevis. Vi har arbetat åt Stockholms stad i 20 år och är angelägna om en god relation även fortsättningsvis. Förhoppningsvis framgår det nu att vi som företag gjort vad vi kan för att underlätta överlämnandet på ett professionellt sätt”, skriver LL-bolagen och hävdar att överlämningen av nycklar skett på ett korrekt sätt.
Alexandra Fleetwood vid Stockholm vatten och avfall har tagit del av Liselotte Lööfs hållning och meddelar:
– Vi har en annan bild. Vi har gått ut med den, för att vi anser att det är viktigt att våra kunder får kännedom om bakgrunden till problemen, säger hon.