De nya stationerna vid Odenplan och Stockholm city påverkas av felet med de så kallade skyddsportarna.
De nya stationerna vid Odenplan och Stockholm city påverkas av felet med de så kallade skyddsportarna.

Tågkaos i pendeltrafiken i centrala Stockholm

Publicerad

På grund av ett tekniskt fel stannar inga pendeltåg på station Stockholm City, Odenplan eller Årstaberg på tisdagseftermiddagen.

Tågen stannar i stället vid Centralen och Karlberg, uppger SL.

Trafikverket varnar för att det kommer att ta längre tid än normalt att ta sig fram. Problemen lösta först onsdag morgon.

– Det kommer att bli stökigt, säger Christian Hoffmann, presskommunikatör på SL till TT.

Mitt i rusningstrafiken, från klockan 15.00 på tisdagen, leds pendeltågen genom Stockholm på de gamla spåren på grund av ett tekniskt fel.

Inga pendeltåg stannar vid Stockholm Odenplan, Stockholm City eller Årstaberg. För Årstaberg gäller det endast tåg som går söderut.

– I pendeltågstrafiken har vi nästan 300 000 påstigningar per dag så det kommer att påverka väldigt många av dem och pendeltågen måste samsas med regionaltågstrafiken. Så det kommer att bli stökigt på den här sträckan, säger Christian Hoffmann, presskommunikatör på SL till TT.

Tågen får köra på gamla spåren

Tågen går i stället på de gamla spåren genom Stockholm och stannar tillfälligt vid Centralen och Karlberg, uppger SL.

Trafikverket är ute och söker efter felet, och enligt uppgifter till Sverigesradio kommer inte trafiken släppas på förens tidigast onsdag morgon. 

SL uppger att det är ett signalfel som påverkar de så kallade skyddsportarna på den nya Citybanan.

Felindikering från portar på nybyggda banan

– Skyddsportarna ska stängas i fall det läcker in vatten i tunnlarna. Men något är galet och felsignaler skickas till tågen som då stannar automatiskt, säger Claes Keisu presskommunikatör vid SL.

Citybanan invigdes med pompa och ståt så sent som den 9 juli 2017. Banan som består av en sex kilometer lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm kostade omkring 17 miljarder kronor att bygga, enligt Trafikverket.

När trafiken nu leds om till de gamla spåren får pendeltågen trängas med SJ och andra fjärrtåg. Därför kommer avgångarna att vara färre.

– Kan man välja andra färdvägar hem är det bra. Bor man i söderort kan man exempelvis ta tunnelbanan till Liljeholmen och ta buss därifrån, tipsar Claes Keisu vid SL.

Räkna med längre restider i eftermiddag

Personal kommer att vara ute vid stationerna för att hjälpa resenärerna att hitta rätt under eftermiddagen och kvällen. Trafikverket uppmanar resenärer att vara ute i god tid, då restiden kommer att bli längre än normalt.

"Förseningar kan uppstå mellan Stockholms Södra och Sundbyberg/Solna. Detta påverkar SL pendeltåg, Nynäshamn - Bålsta, Södertälje Centrum - Märsta, Älvsjö - Uppsala som kommer att gå förbi Stockholms C och Karlberg  i stället för genom Citybanan. Även SJ Regionaltåg kan bli påverkade på grund av den stora mängden tåg förbi Stockholms C", skriver Trafikverket på sin hemsida.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag