Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mattias är mannen bakom succésemlan

<p>Den berömda semmelwrapen!</p>Foto: Julia Wiberg
<p>Semmeluppfinnaren Mattias Ljungberg.</p>Foto: Michaela Hasanovic

En semla gör ingen rik, men en massa sålda semlor ger en rejäl vinst.

Fråga bara Mattias Ljungberg – mannen bakom semmelwrapen.

Tösses succéuppfinning ökade 2015 bageriets omsättning med 27 procent, och vinsten med två miljoner.

– När den var som hetast snittade vi på 4 000 sålda om dagen, säger stjärnkonditorn.

I januari för två år sedan skrevs semmelhistoria.

Då löste Mattias Ljungberg på Tössebageriet i Stockholm stöket att äta en semla när man är på språng.

Svaret var crossovern wrapsemla.

Problemet med drällande grädde och mandelmassa runt munnen var ett minne blott när formatet blev mycket ätvänligare.

Degen kavlades ut jättetunt, rullades ihop och därefter spritsades grädde och mandelmassa i ”struten”.

Omedelbar succé

Succén var omedelbar och kön på Karlavägen ringlade runt kvarteret.

– När det var som hetast så snittade vi på upp till 4 000 sålda om dagen. Mediahysterin blev större och större ju närmare fettisdagen vi närmade oss det året, säger Mattias Ljungberg.

– Vårt goda resultat 2015 går inte att helt tillskriva semmelwrapen, men merparten av vinsten kommer från den. Samma år var jag mycket med i tv (Mattias Ljungberg var då lagkapten för konditorilandslaget), och vi gjorde också Carl Philips bröllopstårta.

Och tittar man i Tössebageriets förvaltningsberättelse för 2015 visar det sig att vid en jämförelse med året innan steg omsättningen med 27 procent till nästan 3,5 miljoner kronor, och vinsten med två miljoner.

Kan slicka sig runt munnen

Siffror som skulle få vilken småföretagare som helst att slicka sig runt munnen.

Hur blir 2016 års resultat?

– Minst lika bra som året före. Och då sålde vi inte alls lika många wraps. Då utgjorde de bara häften av den totala försäljningen av semlor hos oss. Vi har kvar semmelwrapen i år också. Den kommer vi nog aldrig att kunna sluta med.

När det nu är mer lugnet som präglar tillvaron på Tössebageriet, säljer man som i lördags runt 500 semmelwraps.

LÄS MER: Här är nya räksemlan

Vad tycker du om alla dessa semmelhybrider, som breder ut sig?

– Folk har så lätt för att dissa dem. Annorlunda semlor som många uppenbarligen är intresserade av. Vår bransch mår bra av förnyelse, och jag tycker man ska låta kreativitet få flöda.

– Det finns så många traditionalister som säger att nu förstörs vår klassiska semla. Det tycker jag är ganska larvigt.

Har du några nya semmelkort i rockärmen?

– Jag vill hitta på nya grejer, kanske inte sådant som förväntas av mig. Det skulle nog bli lite löjligt om jag hittade på en ny semla.

 

 

 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.