Stockholm slår tillbaka – efter alla snöhån

Snöröjningen i Stockholm har hånats de senaste dygnen.
Foto: Läsarbild
Nu slår huvudstadens trafikplanerare tillbaka.
Foto: ANDERS WIKLUND/TT
– Jag är själv från Norrbotten. Och jag kan säga att det är stor skillnad mellan att röja parkeringen vid Coop Arena i Luleå och att skotta de trånga gränderna i Gamla stan, säger Anders Porelius, pressansvarig på trafikkontoret.
Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT

Snöröjningen i Stockholm har hånats de senaste dygnen.

"Norra Sverige har vinter en stor del av året – varför blir det kaos så fort det snöar i Stockholm?" – ungefär så har det låtit.

Nu slår huvudstadens trafikplanerare tillbaka.

– Jag är själv från Norrbotten. Och jag kan säga att det är stor skillnad mellan att röja parkeringen vid Coop Arena i Luleå och att skotta de trånga gränderna i Gamla stan, säger Anders Porelius, pressansvarig på trafikkontoret.

Fredrik Jansson från Uppsala har kört lastbil i 25 år och röjt snö i 15. Han anser att det är en utmaning att ploga i Stockholms innerstad som har 3 900 gator och sammanlagt 157 mil gator.

– Den stora utmaningen är alla parkerade bilar. Det är ett jätteproblem. Ett arbetspass är som att vara stridspilot, du måste vara skärpt till 100 procent. Efteråt är man alldeles slut, säger han.

"Orimligt att jämföra"

Anders Porelius som jobbar på trafikkontoret i Stockholm bekräftar den bilden. Argumentet om att kommunerna i norr klarar snöröjningen mycket bättre än Stockholm ger han inte mycket för.

– Jag är själv från Norrbotten. Och jag kan säga att det är stor skillnad mellan att röja parkeringen vid Coop Arena i Luleå och att skotta de trånga gränderna i Gamla stan. Att jämföra snöröjning i Norrbotten med huvudstaden är helt orimligt, säger Anders Porelius.


LÄS MER: Debatt: Är snöröjningen verkligen helt problemfri i Norrland?


Stockholm har för det första mindre yta än många orter i norr.

– Det här är en gammal stenstad som vilar på sju öar. Bara det är unikt. Vi har reklamskyltar, utemöbler och inte minst väldigt många träd. När du röjer snö på Östermalm har du kanske 1,5 meter att röra dig på. På ena sidan är det skyltfönster, på andra sidan parkerade bilar. Eller ta de trånga gränderna i Gamla stan, som dessutom har historiskt värde. Då är det inte så lätt, säger han.

Dessutom är trafiktrycket mångdubbelt större i Stockholm.

– Det är många bilar och mycket folk. Vi växer så det knakar, och det byggs mycket. Det betyder att vi har provisoriska vägar på många ställen, säger Anders Porelius.

Stockholm har mer trafik

Även Trafikverket, som sköter de större vägarna runt Stockholm, anser att snöröjningen i området runt huvudstaden är extrem.

– Det är större trafikmängder, vilket gör det svårare att röja. Då kan det bli stopp, som skedde i går och vi kan inte röja alls. Det blir en ond cirkel, säger presskommunikatören Beisi Sundin och fortsätter:

– Väglaget är förstås samma. Men det handlar alltså om större trafikmängder.

Mycket tung trafik i Stockholm

På Essingeleden passerar 155 000 fordon – per dygn. I det läget är det en utmaning att komma fram med plogbilar, konstaterar hon.

– En annan faktor är att mycket tung trafik passerar Stockholm. De problemen har man kanske inte på en mindre ort. Långtradarna hade problem i går och då blir det så att de blockerar, säger Beisi Sundin.

Ytterligare en faktum är tiden.

– På mindre orter blir det lugnare nattetid. I Stockholm är trafiken i gång dygnet runt, säger Beisi Sundin.

Stockholm i siffror

I Stockholm finns:

•3 900 gator

•157 mil gator

•211 gång- och cykelbanor

•35 000 träd

•30 000 gatbrunnar

Källa: Trafikkontoret i Stockholm.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.