Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stjärnans bluff – lurade fans på tusentals kronor

Caroline Calloway har över 800 000 följare på Instagram.Foto: Privat
Hon har bland annat skrivit om sin tid på Cambridge.Foto: Privat

Med sina hundratusentals följare på Instagram har 26-åriga Caroline Calloway en gedigen fanskara världen över.

När hon utlovade en workshopturné var det många som gärna betalade en väl tilltagen avgift för att lära sig av sin idol.
Nu tvingas influencern be om ursäkt och betala tillbaka varje krona efter att workshopen avslöjats som en bluff, rapporterar Business Insider.

Kreativitetslektioner, en personifierad salladslunch och ”orkidékronor”.

Det var det som nära 1 000 personer betalade 165 dollar, runt 1 500 svenska kronor, för att få av influencern Caroline Calloway. Hon beskriver sig själv som en ”skribent, konsthistoriker och lärare” och följarna har flockats till hennes Instagramkonto för att läsa utdrag ur hennes vardag, bland annat som elev på Cambridge.

https://www.instagram.com/p/-6n-T7neoO/

Varje workshop utlovades vara minst fyra timmar lång, och biljetter fanns tillgängliga i flera amerikanska städer, rapporterar Business insider. Men, via Twitter skulle det snart avslöjas att evenemanget utlovade långt mer än det kunde leverera.

Luncherna uteblev

Journalisten Kayleigh Donaldson, som visat ett särskilt intresse för Caroline Calloways väg till internetframgång, uppmärksammade redan innan första workshopen i New York börjat att de personifierade salladsluncherna skulle komma att utebliva.

Istället skulle framtida besökare få ta med sig egen mat, skrev Calloway på sitt instagramkonto.

Besvikelserna skulle komma att bli långt fler än så. ”Orkidekronorna” var i själva verket en enda blomma som besökare fick sätta i håret, i stället för en ”miniträdgård” fick varje besökare en burk med frön, och de fyra timmar långa lektionerna på kreativitet och ”hur man lyckas på internet” var i slutändan knappt en timme, skriver Kayleigh Donaldson på sajten Pajiba.

https://www.instagram.com/p/4chPr7neq3/

Många som köpt biljetter enbart för att träffa sin idol Caroline Calloway skulle inte ens få den chansen, då de utlovade evenemangen i städer som Philadelphia, Boston, Portland och Denver ställdes in och biljettinnehavare i stället förväntades resa till New York City.

”Du har inte visat något ansvar”

Efter att flera tweets om Caroline Calloway uppmärksammats lät ilskan inte vänta på sig. I privata meddelanden till Kayleigh och trådar på Twitter vittnar flera besvikna besökare om evenemanget, som beskrivs som en bluff.

Bloggaren Abigail Scott skrev den 13 januari ett öppet brev om sin upplevelse:
”Det verkar som om du är den typen av person som har sålt biljetter till en turné du aldrig planerat. Du lovade saker du aldrig tänkt hålla. Du har inte visat något ansvar eller professionalism när du insåg resultatet av din otillräcklighet var ekonomisk och känslomässig för dina fans.”

Till slut tvingades även Caroline Calloway själv krypa till korset. I en story på sitt välbesökta instagramkonto skriver hon:
”Jag var övermodig som trodde som trodde att jag kunde erbjuda något som var värt 165 dollar, och den här upplevelsen har gjort mig väldigt ödmjuk”.

https://twitter.com/carolinecaloway/status/1084821625760026624?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1084821625760026624&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.thisisinsider.com%2Fcaroline-calloway-instagram-influencer-cancel-creativity-workshop-2019-1

Hon skriver även att alla som köpt biljetter – även de som redan medverkat på workshopen – kommer få tillbaka sina pengar. Ett löfte som ifrågasätts av bland andra Business Insider då företaget som bokningarna gjorts igenom, Eventbrite, endast erbjuder återbetalningar om biljetterna avbokas mer än 30 dagar i förväg.

Caroline Calloway har sedan turnéns misslyckande uppmärksammats även raderat alla inlägg från de senaste två åren på sin huvudplattform Instagram.

Detta är inte hennes första större projekt att misslyckas. År 2017 drog hon sig ur ett avtal att ge ut en bok som skulle baseras på hennes instagraminlägg. En av anledningarna som uppgavs var att hon inte kände att hon hade ”kreativ kontroll” över hur boken skulle bli, och att hon upplevde den som sexistisk.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.