Stefan Lindquist hoppas att köp- och säljsajten väljer att plocka bort inslaget.Stefan Lindquist hoppas att köp- och säljsajten väljer att plocka bort inslaget.
Stefan Lindquist hoppas att köp- och säljsajten väljer att plocka bort inslaget.
Men enligt Blockets Linnéa Aguero har kampanjen blivit en succé. Foto: Patrik LindénMen enligt Blockets Linnéa Aguero har kampanjen blivit en succé. Foto: Patrik Lindén
Men enligt Blockets Linnéa Aguero har kampanjen blivit en succé. Foto: Patrik Lindén

Stefans ilska mot Blockets nya Kikki Danielsson-reklam

Publicerad

Stefan Lindquist reagerade starkt på Blockets nya reklamkampanj med Kikki Danielsson i huvudrollen, där hon i en scen ses slänga en cykel i vattnet.

Nu hoppas han sajten väljer att plocka bort inslaget:

– Jag kan inte se det roliga i det, säger Stefan.

När Stefan Lindquist, 60, från Kramfors, utanför Härnösand, såg reklamen på köp- och säljsajten Blockets hemsida reagerade han direkt.

I reklamfilmen berättar artisten Kikki Danielsson att hon älskar att cykla, samt att hon "kör skiten ur en cykel", på tre till fyra månader. I en scen kastar Kikki Danielsson sin "förbrukade" cykel i naturen.

– Jag blev ganska upprörd. Vi kämpar så mycket med miljöfrågor i dag, och i den här reklamfilmen uppmanar man till både nedskräpning och överkonsumtion, säger Stefan.

I reklamfilmen kastar Kikki Danielsson en cykel i naturen.Foto: Youtube

"Verkligen ett lågvattenmärke"

Stefan anser att Blocket ofta gör bra annonser men att de denna gång har misslyckats.

– Tidigare har de uppmanat till att rensa förråd för återvinningens skull, men den här reklamen är verkligen ett lågvattenmärke.

Stefan Lindquist tycker inte att Blocket lyckats förmedla rätt budskap.Foto: Privat

Enligt Linnéa Aguero, hållbarhetsansvarig på Blocket, är tanken med filmerna att en stark berättare ska bjuda på sin humoristiska ådra.

– Det finns många inslag i Kikki-filmen där hon driver med sig själv som cyklist. Vi har fått härlig respons från så många som uppskattat Kikkis ådra för komik, säger Linnéa.

Linnéa Aguero arbetar som hållbarhetsansvarig på Blocket.Foto: Patrik Lindén

Men Stefan anser inte att det finns någonting underhållande med köp- och säljsajtens filmer.

– Jag kan inte se det roliga i det. Det är märkligt att de gör en sådan här reklamkampanj med tanke på hur viktiga dessa frågor är, säger Stefan.

"Borde plockas bort"

Enligt Linnéa har en överhängande majoritet varit positiv till reklamkampanjen.

– Filmen med Kikki har setts cirka 1,7 miljoner gånger och vi har fått har fått 94% positivt engagemang i sociala medier. Genom filmens oväntade scener hoppas vi trigga känslor där viljan att återbruka är vår viktigaste prioritet. 

Men Stefan hoppas nu att företaget väljer att plocka bort filmklippet från sajten.

– Jag tycker att de ska plocka bort den. Jag har skrivit till dem med mina synpunkter och hade de brytt sig om dessa frågor hade de tagit bort filmen direkt.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag