Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Stefans ilska mot Blockets nya Kikki Danielsson-reklam

Stefan Lindquist hoppas att köp- och säljsajten väljer att plocka bort inslaget.
Men enligt Blockets Linnéa Aguero har kampanjen blivit en succé. Foto: Patrik Lindén

Stefan Lindquist reagerade starkt på Blockets nya reklamkampanj med Kikki Danielsson i huvudrollen, där hon i en scen ses slänga en cykel i vattnet.

Nu hoppas han sajten väljer att plocka bort inslaget:

– Jag kan inte se det roliga i det, säger Stefan.

När Stefan Lindquist, 60, från Kramfors, såg reklamen på köp- och säljsajten Blockets hemsida reagerade han direkt.

I reklamfilmen berättar artisten Kikki Danielsson att hon älskar att cykla, samt att hon "kör skiten ur en cykel", på tre till fyra månader. I en scen kastar Kikki Danielsson sin "förbrukade" cykel i naturen.

– Jag blev ganska upprörd. Vi kämpar så mycket med miljöfrågor i dag, och i den här reklamfilmen uppmanar man till både nedskräpning och överkonsumtion, säger Stefan.

I reklamfilmen kastar Kikki Danielsson en cykel i naturen. Foto: Youtube

"Verkligen ett lågvattenmärke"

Stefan anser att Blocket ofta gör bra annonser men att de denna gång har misslyckats.

– Tidigare har de uppmanat till att rensa förråd för återvinningens skull, men den här reklamen är verkligen ett lågvattenmärke.

Stefan Lindquist tycker inte att Blocket lyckats förmedla rätt budskap. Foto: Privat

Enligt Linnéa Aguero, hållbarhetsansvarig på Blocket, är tanken med filmerna att en stark berättare ska bjuda på sin humoristiska ådra.

– Det finns många inslag i Kikki-filmen där hon driver med sig själv som cyklist. Vi har fått härlig respons från så många som uppskattat Kikkis ådra för komik, säger Linnéa.

Linnéa Aguero arbetar som hållbarhetsansvarig på Blocket. Foto: Patrik Lindén

Men Stefan anser inte att det finns någonting underhållande med köp- och säljsajtens filmer.

– Jag kan inte se det roliga i det. Det är märkligt att de gör en sådan här reklamkampanj med tanke på hur viktiga dessa frågor är, säger Stefan.

"Borde plockas bort"

Enligt Linnéa har en överhängande majoritet varit positiv till reklamkampanjen.

– Filmen med Kikki har setts cirka 1,7 miljoner gånger och vi har fått har fått 94% positivt engagemang i sociala medier. Genom filmens oväntade scener hoppas vi trigga känslor där viljan att återbruka är vår viktigaste prioritet. 

Men Stefan hoppas nu att företaget väljer att plocka bort filmklippet från sajten.

– Jag tycker att de ska plocka bort den. Jag har skrivit till dem med mina synpunkter och hade de brytt sig om dessa frågor hade de tagit bort filmen direkt.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!