Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stefan Löfvens nya taktik för att nå unga

Stefan Löfven.Foto: TT

Här är Stefan Löfvens nya taktik för att nå de unga.

I en radioreklam ringer S-ledaren och väcker de sömndruckna personerna för att berätta om partiets ungdomssatsning.

– Han ringde riktigt tidigt, mellan 6 och 7, och det ligger i linje med att vi vill ge ungdomarna en lite jobbigare morgon, men ett bättre liv, säger Löfvens presskontakt Erik Nises.

Uttrycket myntade Stefan Löfven i sommarens Almedalstal: "Med Socialdemokraterna får fler en lite jobbigare morgon, men ett bättre liv".

För att tydliggöra detta tar Stefan Löfven till ett nytt grepp upp ringer upp unga väljare i en ny radioreklam.

I ett av samtalen väcker partiledaren en ung man vid namn Samuel.

"Förlåt, men det var faktiskt meningen", säger Stefan Löfven och fortsätter:

"Jag vill ringa och påminna om en av Socialdemokraternas viktigaste prioriteringar", säger han och berättar om partiets satsning på att alla unga ska ha jobb eller sysselsättning inom 90 dagar.

Fick biobiljett

I Norge hamnade före detta statsministern Jens Stoltenberg i blåsväder efter en liknande reklamfilm i somras där han körde taxi. Då uppdagades det att flera personer hade valts ut av produktionsteamet och att de även fått betalt.

Stefan Löfvens presskontakt, Erik Nises, försäkrar att det verkligen är partiledaren som ringt och väckt ungdomarna.

– Ja, det här är ingen bluff, och ingen har fått något manus. Ungdomarna visste inte att han skulle ringa, säger han.

Ungdomarna fick enligt Erik Nises inte något betalt, men väl en biobiljett som tack för samtalet.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.