Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Statens bolag sa nej till kritiska annonsen

Annonsen så som den såg ut.

Statliga Jernhusen stoppar en annons för fackföreningen Seko.

Anledningen: Den är kritisk mot avregleringen av järnvägen.

– Jag tycker det är bedrövligt, jag uppfattar det som ett sätt att tysta ner kritiken, säger Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko.

Fackförbundet Seko, som bland annat organiserar anställda vid järnvägsföretag, ska snart inleda en kampanj mot avregleringen av järnvägen.

Men det statliga företaget Jernhusen, som äger och förvaltar järnvägsfastigheter, vill inte ta in annonsen på sina stationer.

"Stick i stäv med uppdraget"

Jernhusen menar att Sekos budskap är kritiskt till deras verksamhet och har tackat nej.

– Flera av våra kunders uppdrag är att öka det kollektiva resandet, det budskapet som är på affischerna går stick i stäv med det uppdraget. Vi har en policy för annonsering på stationen, och de får inte vara budskap som konkurrerar med våra kunders intressen, säger Cecilia Granath pressansvarig på Jernhusen.

Bör det inte vara högre i tak hos ett statligt företag?

– Nej, det håller jag inte med om. Vi är ett kommersiellt fastighetsbolag. Vårt uppdrag från staten är att utveckla tågmarknaden.

"Extra konstigt"

Men Seko tycker att det är konstigt att de inte får annonsera i statliga Jernhusens lokaler.

– Det är extra konstigt med tanke på att vi inte har haft samma problem på den privata marknaden. Ett statligt borde värna yttrandefriheten, säger Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko.

– Vi har aldrig råkat ut för något liknande. Och vi har kört betydligt tuffare kampanjer. Vi har haft annonser som varit negativa mot arbetsgivare i lokaler som de äger.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!