Foto: Joachim Wall
 Foto: Joachim Wall

Staten planerar ny superhemsida

Publicerad

Har du svårt att hålla reda på alla papper som dimper ned i brevlådan från myndigheterna?

Snart kan du slippa det.

Staten planerar att skapa en superhemsida som ersätter din vanliga brevlåda, skriver Dagens Nyheter.

En myndighetssajt håller just nu på att byggas upp. Sajten, som går under namnet Minameddelanden.se, ska samla medborgarnas alla kontakter med staten, kommuner och landsting.

Till exempel ska du kunna se slutskattebesked, beslut om sjukersättning och CSN-meddelanden.

Sparar en miljard

Den digitala brevlådan, som ska bli lika självklar som din vanliga brevlåda, ska spara upp emot en miljard kronor åt staten, skriver Dagens Nyheter

Bakom satsningen står bland andra skatteverket och Sveriges kommuner och landsting genom E-delegationen, som är en myndighetsöverskridande enhet.

Enligt skatteverket kommer tjänsten spara mycket pengar då postmängden via Posten antas minska rejält.

– Det handlar om avsevärda belopp. Det kan vara uppemot en miljard som vi kan spara av skattebetalarnas pengar, säger Inger Greve, kommunikatör vid skatteverket till Dagens Nyheter.

Exkluderar

Men Pensionärernas riksförbund, PRO, riktar samtidigt kritik mot projektet, som de menar exkluderar människor.

– Alla svenskar har inte tillgång till internet. Vi ser nu att den skrivna informationen mer och mer går över på nätet. Det gäller inte minst ute i kommunerna. Vi vill inte ha ett digitalt utanförskap, säger Curt Persson, ordförande i PRO, till Dagens Nyheter.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag