Starbucks öppnade sin första butik 2010 på Arlanda flygplats, för att sedan expandera till som mest 17 butiker i städer som Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås.
Nu finns bara två butiker kvar i Stockholmsområdet.
”Trodde vi kunde växa”
Tore Garmo, vd för Starbucks i Sverige och Norge, menar att det inte är varumärket Starbucks som misslyckats i Sverige, utan själva etableringen. Ambitionen är fortfarande att stanna och bygga upp kedjan.
– Hyresavtalen var alltför dyra. Vi gick in med öppna ögon och trodde vi kunde växa. Men i Sverige är det konkurrens liksom i hela Norden, säger Tore Garmo till SvD.
Han menar att pandemin också förvärrat situationen.
Fram till i juni var det bolaget Umoe Resturant Group Coffee AB som ägde svenska och norska Starbucks. I somras tog norska Dely över. Då hade Starbucks i Sverige gått back med 38 miljoner 2020 och 18 miljoner 2019, alltså före pandemin.
”Var oerhört sena”
Omvärldsanalytikern Ingela Stenson håller med om att kedjan misslyckades med etableringarna.
– När de väl kom, var de oerhört sena. Då vet jag att vi konstaterade att de byggde stora och inte särskilt mysiga kaféer, säger Ingela Stenson till SvD.
Hon tror också att Starbucks misslyckats med att anpassa sitt koncept till den svenska marknaden. Ingela Stenson hänvisar till en kraftfull sockerdebatt i Sverige som krockar med Starbucks sötare drycker.