Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Språkrådet backar - efter påtryckningar

Språkrådet böjer sig för sökjätten Google och tar bort ordet "ogooglebar" ur nyordlistan.

Expressen.se har tagit del av Googles kravmejl till Språkrådet där företaget bland annat skriver att man vill ha in en formulering om att företaget är ett registrerat varumärke,

– Vi har inte vikt oss, då skulle vi inte ta debatten, säger Språkrådets chef Ann Cederberg till Expressen.se.

Gjorde Språkrådet rätt som tog bort ordet?

Det är första gången ett ord dragits tillbaka från listan. Ordet "ogooglebar" togs bort från Språkrådets nyordlista under måndagen, vilket Vetenskapsradion var först med att rapportera om.

Språkrådet tog bort ordet för att väcka debatt, enligt Ann Cederberg.

– Det handlar inte om att vika sig. Hade vi gett efter hade vi varit tysta, säger Ann Cederberg till Expressen.se.

Emot formulering

I mejlkorrespondensen mellan Språkrådet och Googles representant framgår att Googles krav var att det i nyordlistan klart skulle framstå att ordet "ogooglebar" hänförs till just sökmotorn Google och att det inte skulle uppfattas som att det även omfattar andra varumärken, söktjänster eller liknande.

Google sätter sig emot formuleringen "Som inte går att hitta på webben med en sökmotor" och advokaten som företräder Google skriver att Språkrådets nyordslista anger en förvrängning av varumärket Google.

Dessutom ville Google införa ett stycke i anslutning till nyordlistan där det skulle stå att "Google är ett registrerat varumärke".

"Google inte nöjda"

Språkrådet erbjöd sig då att lägga in en text om att listan kan innehålla ord som är registrerade varumärken, och ändrade formuleringen till "När man inte kan finna informationen man söker (vilket normalt sker med den i Sverige dominerande sökmotorn Google".

Google var inte nöjda med den formuleringen utan ville ha "När man inte kan finna informationen man söker på Google".

Då valde Språkrådet att helt stryka ordet ur nyordlistan.

I mejlkorrespondensen framgår det att Google är nöjda med beslutet att ordet tas bort. Den advokat som representerar sökmotorsjätten skriver att de tackar för ett gott samarbete och samförstånd i detta ärende.

"På min huvudman Googles vägnar får jag uttrycka vår tacksamhet för ert beslut", skriver Googles representant.

"Google har inte vunnit något"

Beslutet innebär inte att Språkrådet låtit sig censureras, enligt Ann Cederberg.

– Nej, nej, så är det inte. Google har inte vunnit något på det här, säger hon.

Googles krav var enligt Ann Cederberg en definition som avvek från språkbrukarnas användning.

Varför stod ni inte på er och använde ordet på det sätt som ni ville från början?

– Då hade vi inte fått den här diskussionen om hur man försöker påverka oss, säger Ann Cederberg till Expressen.se.

Hade man inte kunnat föra diskussionen och haft kvar ordet i listan?

– Då skulle det inte väcka samma uppmärksamhet. Om vi hade gett efter för påtryckningarna hade vi varit tysta. Nu sitter jag här och svarar på en massa frågor, säger Ann Cederberg till Expressen.se.

I ett mejl till Expressen skriver Google:

"Det gläder oss att användare sammankopplar namnet Google med fantastiska sökresultat men samtidigt så vidtar Google rutinåtgärder, precis som många andra företag, för att skydda sina varumärken."

"Anti-PR-triumf"

På Twitter blev ordet "ogooglebar" ett diskussionsämne under tisdagsförmiddagen.

"Fräscht att privata företag nu tydligen äger vårt språk också", skrev @gustavgelin.

"Språkrådets nyord ogooglebar stoppas av sökjätten. Lämplig ersättare: "anti-PR-triumf", skrev @DavidNessle.

"Grejen är ju att ordet finns - och nu finns det ännu mer, efter metadiskussionen. Dvs. tjafset har etablerat det än mer", skrev @annant.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!