Det populära spelet Candy Crush Saga har utvecklats av King Digital Entertainment, som nu bekräftar sina planer på att introduceras på börsen i New York. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Bertil Enevåg Ericson
Det populära spelet Candy Crush Saga har utvecklats av King Digital Entertainment, som nu bekräftar sina planer på att introduceras på börsen i New York. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Bertil Enevåg Ericson

Spelutvecklaren King bekräftar börsplaner

Publicerad

Svenska spelutvecklaren King Digital Entertainment, som bland annat ligger bakom Candy Crush, bekräftar att bolaget siktar på att introduceras på börsen i New York.

King ligger bland annat bakom succéspelet Candy Crush Saga och rykten om en börsintroduktion har varit i schvung sedan i höstas.

Prisintervall inte bestämt

"Antalet aktier som kommer att erbjudas och i vilket prisintervall har ännu inte bestämts", uppger bolaget enligt Reuters.

Candy Crush Saga har laddats ner över 500 miljoner gånger sedan appen släpptes 2012. Spelet var den mest nedladdade gratisappen under 2013 och även den mest inkomstbringande.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag