Sossarna först ut att använda sajten You Tube. Foto: JOHANNA SYRÉN
Sossarna först ut att använda sajten You Tube. Foto: JOHANNA SYRÉN

Sossarna flyttar ut på You Tube

Publicerad
Uppdaterad
Socialdemokraterna är först ut med att använda sajten You Tube som kanal för propagandafilmer.
Men enligt Håkan Juholt, biträdande partisekretare, går filmerna inte att jämföra med politisk tv-reklam.
- Vi är fortfarande våldsamt emot tv-reklam. You Tube är som ett torgmöte, säger han.
På socialdemokraternas You Tube-sida premiärtalar Mona Sahlin som partiordförande. Thomas Östros varnar för regeringens utförsäljning av statliga bolag.
Med hemsidan kan socialdemokraterna nå miljoner svenskar med sitt budskap utan att utsättas för kritisk granskning av politiska kommentatorer.
Men Håkan Juholtanser inte att den kritik som riktades mot Carl Bildts blogg Alla dessa dagar är relevant för partiets You Tube-sida.
- Sidan fungerar som en studiecirkel i Folkets hus eller ett torgmöte. Att utrikesministern recenserar sig själv är en helt annan sak, säger han.


Välkomnar satsningen

Erik Ullenhag, partisekretare för folkpartiet, välkomnar socialdemokraternas satsning.
- Det är naturligt att partierna söker nya vägar för direktkontakt med medborgarna. Vi kommer också att överväga att starta en You Tube-kanal, säger han.
Erik Ullenhag anser att socialdemokraternas tv-kanal på nätet gör förbudet mot politisk reklam i de stora tv-kanalerna onödigt.
- Förbudet är en fråga som ingår i alliansens översyn av mediapolitiken, säger han.
Men Håkan Juholt är kritisk till jämförelsen.
- Tv-reklam kliver in i vardagsrummen, men filmerna på vår sida finns för dem som aktivt söker sig dit, säger han.
Socialdemokraterna räknar med att sända ett par nya filmer i veckan med företrädare som kommenterar aktuella händelser.
- Att våra lokala och regionala partiorganisationer också använder sig av sidan är en logisk utveckling, säger den biträdande partisekreteraren.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag