Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sonia, 39, vara nära att dö av flygplansmaten

Sonia Bagga, 39, drabbades av en svår allergisk chock av flygplansmaten.
Den kycklingwrap hon serverades innehöll sesamfrön som hon är extremt allergisk mot.
Sonia Bagga är starkt kritisk mot att British Airways inte har innehållsförteckningar på maten de serverar ombord
Foto: EPA / TT NYHETSBYRÅN

Sonia Bagga, 39, åt av flygplansmaten – och kunde plötsligt inte andas.

Tvåbarnsmamman trodde hon skulle dö inför ögon på sin make och sina två barn.

– Det var som om någon satt ett rep runt min hals och drog åt det, säger hon.

Det var i september som Sonia Bagga, 39, från  Berkshire i Storbritannien var på väg hem till London efter en resa i Dubai tillsammans med maken Raj Bagga, 44, och parets två söner.

Sonia har varit allergisk mot sesamfrön sedan hon var liten och var därför noga med att informera personalen ombord på planet från British Airways om det.

– De noterade det och jag kände mig säker, säger Sonia Bagga till Daily Mail. 

"Det var som om något satt ett rep runt min hals och drog åt det", säger Sonia om den traumatiska upplevelsen.

Sonia Bagga: "Jag fick panik"

Under flygresan hem åt hon den mat som serverades ombord och kort innan de skulle landa serverades hon även ett kycklingwrap.

– Jag frågade aldrig personalen vad som var i eftersom jag tänkte att om det nu var nötter eller sesamfrön i så borde det ha varit en etikett på som talade det, säger Sonia.

Hon öppnade förpackningen, tog en tunga och kände direkt att något var fel.

–  Det var som om någon satt ett rep runt min hals och drog åt det, säger hon.

Hon lyckades få tag i en flygvärdinna och förklarade att hon fått en allergisk reaktion och hade svårt att andas. Sonia bad om att få antihistamin samtidigt som benen vek sig under henne. Hon föll ihop på flygplansgolvet och låg där och kippade efter andan.

– Jag fick panik. Jag ville inte dö, säger Sonia.

British Airways säger i ett uttalande att de fick information om Sonia Baggas allergi först efter att hon fått den allergiska reaktionen.
Foto: BRITISH AIRWAYS

Kritisk mot British Airways

Som tur var fanns det en läkare ombord som lyckades hitta Sonias adrenalinpenna – och räddade hennes liv. 

– Jag har fått förklarat för mig att om jag inte fått injektionen i tid så hade jag fått hjärnskador eller dött, säger Sonia till Daily Mail. 

Sonia är starkt kritisk mot att British Airways inte har innehållsförteckningar på maten de serverar ombord och har vidtagit rättsliga åtgärder mot flygbolaget.

British Airways säger i ett uttalande att de fick information om Sonia Baggas allergi först efter att hon fått den allergiska reaktionen och hävdar att de då vidtog alla tillgängliga åtgärder för att hjälpa henne. De såg även till att hon fördes direkt till sjukhus efter att planet landat på Heathrow i London.


◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.