Söker personal med annorlunda annons

Publicerad

Anna Frisk slog ihop sig med flera andra enhetschefer och spelade in en kort musikvideo till alla som funderar på att söka sjuksköterskejobb inom regionen – något som har tagits emot med blandade reaktioner.

– Det positiva är att folk skrattar, säger Anna.

Anna Frisk, 49, bor utanför Östersund, och jobbar som enhetschef inom de medicinska specialiteterna i region Jämtland Härjedalen.

Tillsammans åtta-nio andra enhetschefer knåpade hon ihop en video för att locka till sig ny personal till mottagningarna inom regionen.

– Vi har sett flera roliga exempel tidigare och egentligen handlar det om det om att ändra en lite negativ bild av jobbet när man ska ut och rekrytera, vi vill ju visa det positiva, säger Anna.

Inget främmande

Anna har tidigare hållit på med revyer och teater så för henne var det inte helt främmande initiativ.

– Vi totade ihop allt tillsammans och jag satte även min bror, som är musiklärare på att göra musiken. Vi jobbade inte med någon budget, utan det var bara en video till vår rekryteringsträff som var för några dagar sedan.

Tog två timmar

Videon var inspelad, klippt och klar efter två timmar.

– Vi har inte använt några andra resurser än oss själva, men vi gör ju inte heller något anspråk på att vara professionella, säger Anna skämtsamt.

Gänget har fått blandade reaktioner – några som har antytt att det kunde vara lite mer proffsigt, men själva var de ute efter att peppa upp folk.

– Det positiva är att folk skrattar!

Kommer ni göra något mer i fortsättningen, jag tänker på att julen närmar sig...

– Haha, det vet jag inte. Vi får se, det är roligt men det tar ju lite tid och kreativitet också.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag