Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Socialtjänsten kritiseras – la anmälningar på hög

Dagens toppnyheter – inrikes
23 barn har riskerat att fara illa i Hedemora kommun. OBS! Genrebild.Foto: COLOURBOX
IVO riktade kritik mot Hedemora för hanteringen av 13 av dessa barn.Foto: TT NYHETSBYRÅN

Socialtjänsten i Hedemora kommun har under de senaste två åren lagt ett flertal orosanmälningar på hög, rapporterar SR-programmet Kaliber.

23 barn ska därför ha riskerat att fara illa.

– Det kan bero på en stressig arbetssituation, säger Lena Abrahamsson på socialtjänsten till programmet.

P1-programmet Kaliber på Sveriges Radio har begärt ut dokument från Inspektionen för vård och omsorg gällande socialtjänsten i Hedemora kommun.

Totalt hittade Kaliber anmälningar som rörde 23 barn. IVO riktade kritik mot Hedemora för hanteringen av 13 av dessa barn, samt inledde granskningar gällande tio av barnen eftersom dessa ska ha riskerat att fara illa.

IVO: ”Allvarliga brister”

– De brister vi såg är allvarliga eftersom det skulle innebära att barn inte får det skydd och stöd som de är i behov av. Det handlar om att socialtjänsten inte utan dröjsmål inleder en utredning om ett barns behov när de fått in uppgifter om att ett barn varit utsatt för våld av en närstående eller har bevittnat våld av eller mot en närstående, säger Ida Nordqvist, inspektör vid myndigheten, till Kaliber.

– Vi såg också att utredningar inte alltid hade gjorts skyndsamt och att det inte gjorts bedömningar där barn skulle riskera ytterligare våld eller bevittna våld.

En 13-årig flicka som förekommer i Kalibers granskning tog livet av sig. Kommunen slog i en efterföljande utredning fast att man brustit i hanteringen av flickan, bland annat genom otillräckliga riskbedömningar.

Kommunen erkänner fel

I SR-programmet erkänner Hedemora kommun att man till viss del har gjort fel.

– Det kan bero på en stressig arbetssituation. Det kan bero på otydligheter i anmälningar. Det kan bero på okunskap hos handläggare, säger Lena Abrahamsson på socialtjänsten till programmet.

Enhetschefen menar dock att förseningarna inte har någon betydelse för ärendena i dag, utan att de har kontrollerats och följts upp.

SJÄLVMORDSTANKAR? HIT KAN DU VÄNDA DIG

Är du närstående: Ta alltid självmordstankar eller planer på allvar. Bevara lugnet, men vidta åtgärder.

 

Prata och våga lyssna. Uttryck din oro och ställ frågor. Ge konkreta exempel på varför du tror att det finns en självmordsrisk. Visa empati och döm aldrig. Men vidhåll att alla har ett eget ansvar för sina handlingar.

 

En självmordsnära person behöver träffa någon från psykiatrin på en gång. Ring 112 eller åk till en akutmottagning. Om möjligt – lämna inte personen ensam.

 

Självmord är ofta impulshandlingar. Självmordsnära människor är ofta ambivalenta in i det sista. Det går att påverka dem. Betona att det går att få hjälp och att saker och ting kommer att bli bättre.

Ring alltid 112 om läget är akut.

 

BRIS vuxentelefon: 077-150 50 50.

BRIS – Barnens hjälptelefon: 116 111.

www.bris.se

Självmordslinjen: 90 101, chatt.mind.se.

Hjälplinjen: 0771-22 00 60.

Jourhavande präst: Nås via 112.

Föräldratelefon: 020-85 20 00.

Jourhavande kompis: 020-22 24 44.

Spes (Riksförbundet för suicidprevention och efterlevandes stöd): spes.nu.

Telefonjouren: 08-34 58 73.

 

Källor: mind.se och www.spesistockholm.se.