FOKUS PÅ BARNFAMILJER. Socialdemokraterna kommer framför allt att kontakta barnfamiljerna och yngre pensionärer i storstadsregionerna. här syns partiledaren Mona Sahlin på Hammarkullefestivalen i somras. Foto: Lennart Rehnman
FOKUS PÅ BARNFAMILJER. Socialdemokraterna kommer framför allt att kontakta barnfamiljerna och yngre pensionärer i storstadsregionerna. här syns partiledaren Mona Sahlin på Hammarkullefestivalen i somras. Foto: Lennart Rehnman

Socialdemokraternas okända valplan

Publicerad
Uppdaterad
2310638 personer.
Så många väljare ska Socialdemokraterna vinna 2010 - med den största dörrknacknings- och telefonsamtalskampanjen i Sveriges politiska historia.
Det gäller framför allt att nå barnfamiljer och yngre pensionärer.
Det visar partiets stora valplan som Expressen kan avslöja i dag.
Socialdemokraternas valplan klubbades av partistyrelsen i går. Den ska offentliggöras på måndag, men Expressen kan redan i dag berätta om innehållet.
Socialdemokraternas mål för valet blir att vinna exakt 2310638 röster. Det motsvarar 40 procent vid ett valdeltagande på 83 procent, och det är 368013 fler röster än vad partiet lockade i valet 2006.
- Jag tycker att det är bra att ha siffran framför sig. Valet handlar om människor som måste övertygas och inte procentenheter eller mandat, säger Socialdemokraternas kommunikationschef Karin Pettersson till Expressen.

Knackar dörr

Karin Pettersson. Foto: Paul Hansen/ScanpixFrån 1 maj till 20 augusti ska Socialdemokraterna genomföra den största samtalskampanjen någonsin i Sverige. Metoderna är klassiska: Dörrknackning, telefonsamtal och arbetsplatsdiskussioner.
Utvärderingarna från riksdagsvalet 2006 och EU-valet 2009 ligger till grund för strategin.
- Det blir den största samtalskampanjen i Sveriges politiska historia, säger Karin Pettersson.
- Det är i mötet mellan människor som man vinner val. Annonser och medierna är väldigt viktiga, och webben blir ett enormt kraftfullt verktyg för att samla engagemang. Men om du ska övertyga någon är det personliga mötet det mest effektiva.

Barnfamiljer

Huvudbudskapet blir bland annat att Socialdemokraterna och de rödgröna står för en helt annan samhällsmodell än Alliansen. De borgerliga vallöftena från 2006 ska hårdgranskas.
Framför allt kommer de socialdemokratiska valarbetarna lyfta på luren till yngre pensionärer och knacka på dörren hos barnfamiljer i främst storstadsregionerna.
Det är två prioriterade målgrupper i Socialdemokraternas valplan, två grupper som har vänt partiet ryggen på senare år.
- De har många värderingar som ligger nära vårt parti, säger Karin Pettersson.

"Finns ett sug"

Efter samtalskampanjen tar själva valrörelsen vid.
S-ledningen slår fast att kampanjarbetet ska fortsätta "ända in i kaklet", tills vallokalerna stänger.
- Jag upplever att det finns en längtan och ett sug efter att komma i gång, säger Karin Pettersson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag