Socialdemokraterna laddar för valrörelsen, med en ny slogan. Ungefär 200 förslag kom in och valet föll till slut för "Ett bättre Sverige. För alla."
Frasen har jobbats fram inom partiet – med stöd av reklambyrån Granath.
Carin Jämtin: "Kravfyllt begrepp"
Enligt Carin Jämtin svarar sloganen på vad S vill uppnå, vilken riktning partiet vill att Sverige ska gå och hur de menar att människor ska förhålla sig till varandra.
– Vi ville ha en slogan som dels beskriver vår politik och våra visioner för framtiden, men som också känns som en samlande slogan för oss själva i valrörelsen och också för många andra, säger Carin Jämtin och fortsätter:
– Med "För alla" så menar vi ju verkligen att i vårt Sverige så måste alla vara med och bidra på sitt allra bästa sätt. Alla måste anstränga sig, om man går i gymnasieskolan eller jobbar eller vad det nu kan vara. Men alla har också rätt att kräva att samhället ser till att man har möjlighet att gå ut skolan, eller ta ett jobb om man är arbetslös. Så "För alla" är verkligen ett samlande men också kravfyllt begrepp.
"Punkten har diskuterats"
Varför delas sloganen upp med en punkt?
– Den samlar ihop vår politik på ett bra sätt, och vi kan använda den på ett väldigt tydligt sätt. Jag vet att den här punkten har diskuteras, och det hade säkert blivit hyfsat även utan punkten, men för mig blir det en tydligare slogan med punkten.
Carin Jämtin berättar att processen fram till en slutgiltigt vald slogan var lång.
– Ja vi hade hur många som helst från början och vi singlade ut några olika grupperingar av slogans kan man säga. Sedan lekte vi med de här orden i lite olika varianter, och i slutändan var nog det här ganska självklart. Men det tog en stund, det gjorde det. Men det var en rolig process faktiskt. Att hitta något som både känns hemma Socialdemokratiskt, men som också pekar ut en förnyelse och vart vi vill gå, säger Carin Jämtin till Expressen.se.
Kostnaden ryms i totala budgeten
Sloganen kommer att finnas med under hela Socialdemokraternas valrörelse inför riskdagsvalet och i samband med EU-valrörelsen i maj. Kostnaden för den nya sloganen ryms inom partiets totala budget för årets valkampanjer, 70 miljoner kronor.
Den senaste parollen ”Alla ska med” kom år 2004.