Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Småbarnspappans kritik efter beskedet om tomten

Harrods får kritik för sin tomte-policyFoto: KRISTOFER SANDBERG
Harrods julskyltning är välkänd och lockar många besökare varje år.Foto: KRISTOFER SANDBERG
Harrods talesperson säger till The Guardian att de helt enkelt inte kan möta efterfrågan på biljetter till tomteverkstaden.Foto: TIJANA - STOCK.ADOBE.COM / FOTOLIA

Det kända varuhuset Harrods i London kritiseras för att bara låta barn vars föräldrar spenderat minst 2 000 pund – nästan 25 000 kronor – träffa tomten.

Harrods tomteverkstad, som slog upp sina dörrar för första gången 1955, är en tradition för många London-familjer – men inte i år.

– De beter sig som Grinchen, säger fyrabarnspappan James Browne, 40, till The Guardian.

Det ikoniska varuhuset i Knightsbridge, västra London, anklagas för att ”stjäla julen” genom att bara låta barn till välbärgade familjer besöka dess tomteverkstad.

Biljetterna till tomteverkstaden är endast tillgängliga för de kunder som handlat tillräckligt för att kvalificeras för ”nivå två eller högre” på Harrods bonuskortsstege.

För att nå upp till nivå två måste en individ handla för minst 2 000 pund – drygt 24 800 kronor – per år på Harrods, som ägs av Qatars kungafamilj.

Då kan de få möjligheten att betala 20 pund – 250 svenska kronor – för att få träffa tomten i hans verkstad i tio minuter.

Lottar ut 160 av 4 400 biljetter

– Att träffa tomten borde inte endast vara förunnat de som har turen att kunna besöka varuhuset och spendera tusentals pund, säger James Browne, från sydvästra London, till The Guardian.

Familjen Browne har besökt Harrods tomteverkstad sedan äldsta sonen Toby, 15, var liten. I år blir det dock ingenting.

Efter hård kritik från utestängda familjer har Harrods försökt göra bot och bättring genom att lotta ut 160 av de 4 400 biljetterna – motsvarande 3,6 procent av tomtens dyrbara tid på Harrods.

Harrods talesperson säger till The Guardian att de helt enkelt inte kan möta efterfrågan på biljetter till tomteverkstaden.