Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Släckningsarbetet från ovan – så går det till

Luftsamordnarna Johan Bergström och Johan Sundström förklarar hur släckningsarbetet från ovan går till.
Foto: Suvad Mrkonjic

Släckningsarbetet är i full gång.

Medan markpersonal jobbar med slangar, kommer tonvis med vatten från skyn.

Luftsamordnarna Johan Bergström och Johan Sundström förklarar hur släckningsarbetet från ovan går till.

Arbetet med att släcka jättebranden i Västmanland fick ett välkommet tillskott i form av de fyra vattenbombningsplan som kom på tisdagen. Nu får räddningstjänstens personal på marken understöd av sammanlagt 14 helikoptrar och de fyra planen.

Släppt 1,8 miljoner liter

Under dagen har planen hämtat vatten 300 gånger från Fläcksjön och Hörendesjön och släppt cirka 1,8 miljoner liter vatten över eldhärden.

– Piloterna har haft optimala förutsättningar siktmässigt, vindmässigt och väldigt nära till sjöarna. De är väldigt positiva nu efter dagen, säger Johan Sundström, samverkansofficer för vattenbombflygplanen.

För att effektivisera insatsen och förhindra olyckor har det brandhärjade området delats upp i sju sektorer. Vattenbombningsplanen har under torsdagen flugit i par över de östra sektorerna, där det råder störst risk för att elden sprider sig vidare.

– Vindarna har legat på från sydväst, så de är där för att begränsa spridningen av branden i ostlig och nordostlig riktning, säger Johan Bergström, luftrumssamordnare.

"Ser inte elden"

Med hjälp av ett franskt spaningsflygplan, kustbevakningens spaningsflygplan och insatsledarens uppgifter får vattenbombningsplanen direktiv om var de behöver släcka någonstans.

Brandområdet har under torsdagen inte haft särskilt många platser med öppna lågor.

– När vi flög i kväll såg vi sporadiskt att det bryter ut lågor. Då prioriterar vi de områdena. Det ligger och pyr och brinner under marken, vilket inte syns från luften, säger Johan Sundström.

För att hitta de brinnande rötterna i dagsljus letar piloterna efter svart rök.

– De kollar efter mörkare färgnyanser i röken. Svart rök är lika med flammor, säger Johan Sundström.

Får släcka max 60 gånger

Vattenbombningsplanen flyger från Västerås flygplats till det eldhärjade området på femton minuter. De är uppe i luften i tre timmar, innan de måste tanka. De franska besättningarna får maximalt gå ner för att fylla på vatten 60 gånger, medan de italienska får gå ner något fler gånger.

– Det beror på att man måste ha hög koncentrationsnivå när man tar de här skarpa svängarna, säger Johan Sundström.

Ryskt jätteplan

På torsdagen fick räddningsledningen ett erbjudande om att motta ett ryskt plan som kan fyllas med 40 000 liter vatten. Räddningsledningen har avvaktat med att ta ett beslut då ytterligare ett plan kan riskera luftsäkerheten.

– Vi har avvaktat med att tacka ja, i och med att vi ser begränsningar i luftrummet, säger Marcus Johansson, pressinformatör för räddningsledningen.

Under natten mot fredagen kommer ett plan från försvarsmakten att ta foton med värmekamera på brandområdet.

Vattenbombningsplanen

Bombardier 415, även känd som Superscooper, är ett amfibieflygplan som är speciellt utvecklat för brandsläckning.

• De fyra planen manövreras med två piloter. Varje plan i insatsen har två besättningar.

• Över 200 plan har tillverkats sedan 1994 och finns i Kanada, Kroatien, Frankrike, Grekland, Italien, Marocko, Spanien, USA och Malaysia.

• Planet lastas med 6 137 liter genom skopa in vatten då planet glider snabbt över vattenytan. Vattnet släpps sedan över brandhärden.

• Planet kan landa på icke asfalterade startbanor, sjöar, floder och på havet.

• Bombardier 415 är 19,8 meter långt, 8,98 meter högt, har ett vingspann på 28,6 meter och en maxhastighet på 333 kilometer i timmen.

(Källa: Bombardier)

De andra flygfarkosterna i räddningsinsatsen

• Nio civila helikoptrar. Släckningskapaciteten varierar från 300 till 1000 liter.

• Tre "Superpumor", Helikopter 10. Kapacitet: 2000 liter.

• Två norska Bell 214. Kapacitet: 3000 liter.

• En Blackhawk-helikopter, Helikopter 16, från försvarsmakten som används till spaning.

• Ett Dash 8-flygplan från kustbevakningen som används till spaning.

(Källa: Försvarsmakten)

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.