Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

SL om rulltrappornas haveri: ”Vi har ingen prognos”

Fredrik Cavalli Björkman på trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting visar bilder på en kopplingshalva som ska vara blank men som efter ett år är rostig. Foto: SL

SL hittade efter den havererade rulltrappan i måndags ytterligare rulltrappor som hade glapp och rost. 

Alla 71 rulltrappor gås nu igenom noggrant.

När pendeltågsstationerna Stockholm City och Odenplan öppnar igen är oklart.

– Vi har ingen prognos. Vi har för lite information i dagsläget, säger Caroline Ottosson, vd för SL.

Med anledning av måndagens haveri i en rulltrappa som plötsligt skenade bakåt, som nu gjort att pendeltågsstationerna Stockholm City och Odenplan stängts, höll SL på fredagen en presskonferens.

– Det var ett snabbt förlopp i en uppåtgående rulltrappa som var full med resenärer. De rasade bakåt i fritt fall. Ingen nödbroms fungerade. Det var tur att inga blev allvarligt skadade, säger Caroline Ottosson, vd för SL och förvaltningschef vid Stockholms läns landsting, om haveriet.

Fredrik Cavalli Björkman på trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting visar bilder på en kopplingshalva som ska vara blank men som efter ett år är rostig. Foto: SL

Hittade glapp och rost i rulltrappor

Efteråt öppnade SL upp den havererade rulltrappan tillsammans med företaget Otis, som levererat den. 

– Svaret var att vi inte skulle oroa oss, att det var en enskild händelse och att vi skulle köra vidare med övriga 70 rulltrappor i Citybanan. Vi var inte bekväma med det svaret och undersökte med annan expertis. Vi hittade glapp i andra konstruktionsdelar och stängde de rulltrappor som glappat, säger Caroline Ottosson.

SL undersökte även den havererade rulltrappan tillsammans med Otis.

– Vi öppnade upp en sluten enhet på den rulltrappan, en växellåda. Vi fann att den hade rostat och hade ett omfattande slitage på stålkonstruktionen. Det gjorde oss oroliga och vi öppnade upp de rulltrappor som glappade och fann fler rulltrappor med liknande symptom, säger Caroline Ottosson.

– Som en extra säkerhetsåtgärd öppnade vi en rulltrappa utan glapp och såg att den såg i princip likadan ut i växellådan som den havererade rulltrappan.

”Vi gör det här av säkerhetsskäl”

Fredrik Cavalli Björkman på trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting visar bilder på en kopplingshalva som ska vara blank men som efter ett år är rostig. Enligt SL ska den inte behöva underhållas. 

Nu ska samtliga växellådor undersökas.

– Det är oerhört allvarligt. Vi gör det här av säkerhetsskäl, säger Fredrik Cavalli Björkman.

SL berättar att man satt hårt tryck på leverantören Otis och att man krävt en handlingsplan och en prioritetsplan så att säkerheten kan garanteras.