Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

SL låter folk
åka buss gratis

OFÖRSKÄMT, SL. Marianne Östlund, 48, med sina barn Emma, 8, och Arvid, 11, håller nu på att försöka logga in och registrera sig för att kunna köpa sms-biljetter med mobilen. – Jag har ännu inte lyckats och jag tycker det är oförskämt av SL att tvinga på resenärerna ett nytt system när vi lärt oss ett annat som fungerade, säger Marianne Östlund. Foto: Jens L'Estrade

Det är tekniskt strul med SL:s betalsystem för sms-biljetter på mobilen.

Det betyder att du kan åka gratis på bussen.

– Ja, det stämmer. Vi har uppmanat våra chaufförer att vara förlåtande mot resenärer utan biljett, säger SL:s presstalesman Thomas Silvander till Expressen.

FAKTA

VILL DU ÅKA MED SMS-BILJETT?

OFÖRSKÄMT, SL. Marianne Östlund, 48, med sina barn Emma, 8, och Arvid, 11, håller nu på att försöka logga in och registrera sig för att kunna köpa sms-biljetter med mobilen. – Jag har ännu inte lyckats och jag tycker det är oförskämt av SL att tvinga på resenärerna ett nytt system när vi lärt oss ett annat som fungerade, säger Marianne Östlund. Foto: JENS L'ESTRADE

Michael Karlström, 32, inköpare, Stockholm:

– Jag tänker inte börja med att köpa elektroniska sms-biljetter, det blir dyrare av vad jag förstår.

Nadja Jonasdotter, 18, studerande, Stockholm:

– Jag köper ett SL-kort i stället för sms-biljetter, som verkar vara krångligare.

Benjamin Ekman, 25, eventkonsult, Stockholm:

– Jag satsar på SL-kort. Jag har någon gång köpt sms-biljett med mobilen, men jag gillade inte att belasta min mobilräkning.

Storstockholms Lokaltrafik förlorar stora pengar varje dag när den nya betaltekniken inte fungerar.

– Normalt säljer vi sms-biljetter för 900 000 kronor per dag. Hur stort avbräcket blir när tekniken inte fungerar kan jag ännu inte ange, säger Thomas Silvander.

Funkade klanderfritt förr

Tidigare fungerade sms-biljetterna i mobiltelefonen i stort sett klanderfritt. Men så beställdes ett nytt tekniskt system – som visade sig bli mycket krångligare. Sedan i fredags måste man nämligen registrera sig på internet för att få köpa sms-biljett – det behövdes inte förr, då kostnaden belastade telefonräkningen.

– Det har gått så där. Det är tekniska problem med att registrera sig, alla som försöker lyckas inte, säger Silvander.

Inte lyckats

Bakgrunden är att ett stort företag, som specialiserat sig på elektronisk betalning, vann upphandlingen. Men den överklagades och i stället gick uppdraget – tills vidare, medan upphandlingsfrågan ska avgöras – till en annan aktör, som inte har lyckats lösa de tekniska problemen.

Så nu kan man alltså åka gratis på bussen om man inte lyckats köpa en elektronisk sms-biljett?

– Man kan ju köpa andra biljetter. Men vi har uppmanat våra chaufförer att vara förlåtande.

Chaufförerna kan väl inte kolla om resenären bluffar och säger att hon eller han inte lyckats registrera sig?

– Det stämmer, våra chaufförer har uppmanats att låta människor åka med, säger Thomas Silvander.

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!