Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

SL-kortet höjs igen vid årsskiftet

Nu höjer SL priset för sitt månadskort igen. Foto: LISA MATTISSON
Priset höjs med 30 kronor, till 890 kronor. Foto: MELI PETERSSON ELLAFI

SL:s månadskort höjs med 30 kronor från årsskiftet.

Det nya priset blir 890 kronor per månad.

– Om man får en pålitlig och bekväm kollektivtrafik för pengarna tror jag folk är beredda att betala, säger Tomas Eriksson, MP, miljö- och kollektivtrafiklandstingsråd.

Nyheten om SL:s avgiftshöjning presenteras i landstingets budget.

Från den 1 januari 2019 höjs priset på 30-dagarskorten från 860 till 890 kronor. Beslutet grundar sig på överenskommelsen som alliansen och Miljöpartiet slöt i landstinget 2016 och som sträcker sig till och med 2019, skriver Stockholm Direkt.

Har höjts med 100 kronor på tre år

SL höjde så sent som den 9 januari i år priset på den mest sålda biljetten, månadskortet, från 830 till 860 kronor. En höjning på 3,3 procent.

Under en treårsperiod har priset ökat med 100 kronor. Enligt SL beror prishöjningarna på att man behöver finansiera  olika investeringar och underhåll.

– Det här ett politiskt fattat beslut då man kom överens om en prishöjning i tre steg. Det är en massa olika projekt som pengarna ska gå till, säger Claes Keisu, presskommunikatör vid SL.

Bland dessa projekt nämns bland andra:

Modernisering av tunnelbanans C20-vagnar.

Rusta upp Fridhemsplans tunnelbanestation.

Inköp av nya C30-tåg.

Ett flertal nya busslinjer.

Upprustning av Roslagsbanan och Saltsjöbanan.

Ny bussdepå i Tomteboda.

Utbyggnad av tvärbanan till Kista och Helenelund.

Ny pendeltågsstation i Vega i Haninge kommun.

Utveckling av nytt biljettsystem.

Landstingsrådet: Tror folk är beredda att betala

Tomas Eriksson, MP, landstingråd med ansvar för miljö och kollektivtrafik tror att SL-resenärerna accepterar ännu en prishöjning.

– Jag tror att om man får en kollektivtrafik som finns, går i tid är pålitlig och bekväm, då är man beredd att betala. Men om den inte fungerar och är eftersatt, då blir betalningsviljan mycket lägre, säger Eriksson.

För närvarande är SL:s ekonomi i balans och några ytterligare prishöjningar är inte planerade  – just nu.

– Vi har inte satt ned foten för nästa år eller resten av mandatperioden. SL har stabil ekonomi i dag, men vi vill bygga ut även framåt. Det finns stora behov även framöver, säger Tomas Eriksson.

Moderaternas trafiklandstingsråd och ordförande i SL Kristoffer Tamson skriver i ett mejlsvar till Expressen att man  tar ansvar för att krona för krona finansiera vad man lovar.

"Nästa år utökas exempelvis busstrafiken med 127 000 nya avgångar, pendelbåtstrafiken ska byggas ut och satsningar göras på underhåll och trygghet. Arbetet fortsätter också med utbyggnaden av tunnelbanan och annan spårtrafik, som ska ge Stockholm 46 nya stationer kommande år", skriver Tamson.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!