Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

SL: 17 rulltrappor på Stockholm City har allvarliga fel

Foto: FREDRIK SAMUELSON

Pendeltågsstationen Stockholm City hålls tills vidare stängd.

17 av stationens 50 rulltrappor har allvarliga fel.

– Det är samma typ av fel som vi hade i den havererade rulltrappan. Vi kan inte öppna rulltrapporna, säger SL:s presstalesperson Per Hallberg.

Efter olyckan förra måndagen, då en rulltrappa från företaget Otis började rusa baklänges, upptäcktes rost och glapp i flera rulltrappor på pendeltågsstationerna Stockholm City och Odenplan. 

I fredags morse stängdes de stationerna men i måndags kunde Odenplan öppna igen.

– Vi väntar på att få en handlingsplan från Otis som handlar om hur rulltrapporna ska åtgärdas och när. Den har vi inte fått ännu och när vi får den vet vi mer. Vi kan inte förvänta oss den förrän tidigast fredag, säger SL:s presstalesperson Per Hallberg om när Stockholm City kan öppna.

Rulltrapporna på Stockholm City har undersökts

På onsdagen hade samtliga 50 rulltrappor på Stockholm City undersökts av tillverkaren Otis. 24 leder ner till perrongerna och 16 av dem har allvarliga fel. Enligt SL är det inte möjligt att utrymma stationen med endast åtta rulltrappor i drift och därför är stationen fortfarande avstängd.

Totalt har 17 rulltrappor på Stockholm City allvarliga fel, enligt SL. Det handlar om glapp i rulltrapporna och om rost i en del av växellådorna.

– Utredningen fortsätter och jag kan inte ge mer information för tillfället, säger  Otis presskommunikatör David Molins.

SL har startat en utredning

Utöver Otis utredning har SL:s trafikförvaltning startat en egen oberoende granskning av orsak till det inträffade och vem som bär ansvaret. Granskningen utförs av en extern tredje part, enligt SL.

Citybanan, med pendeltågsstationerna Stockholm City och Odenplan, invigdes i juli i fjol. Den byggdes av Trafikverket som upphandlade Otis som leverantör av de 71 rulltrapporna. Stockholms läns landsting ansvarar för driften. Kostnaden för Citybanan var 16,8 miljarder, enligt Stockholm läns landsting. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!