Från årsskiftet halverade regeringen restaurangmomsen. Tanken var att maten skulle bli billigare och företagen skulle anställa fler.
Snabbmatskedjorna var inte sena att haka på. I stora kampanjer skröt de om hur de sänkte priset som en följd av momssänkningen.
"Sänkt moms. Bättre pris!", stod det på reklamaffischerna från McDonald's.
De lovade att sänka priset på alla sina populäraste produkter. Men glädjen för gästerna varade inte länge.
Expressen har undersökt priserna på McDonald's, Burger King och Max.
McDonald's har nu höjt priserna - trots att momsen fortfarande är lika låg. I sin reklam skröt de om att en Big Mac & Co kostade fem kronor mindre efter momssänkningen, 55 kronor i stället för 60.
När Expressen träffar Emma Johansson, 19, från Täby på McDonald's på Vasagatan i Stockholm har hon precis beställt in en Big Mac & Co - för 58 kronor.
- Det är fult när de säger att allt går ner i pris, men så höjer de priserna igen, säger Emma.
"Fortfarande lägre"
På McDonald's pressavdelning försvarar man prishöjningen.
- 58 kronor är fortfarande lägre än före momssänkningen. Vi lovade dessutom att anställa 600 fler personer, ett mål som vi nådde redan i juni, säger Håkan Ström på McDonald's pressavdelning.
Även på Burger King sänkte man priserna. Ett Whopper Meal gick från 66 kronor till 62. Men nu har Burger King höjt priset igen. På Vasagatan i Stockholm kostar ett Whopper Meal 65 kronor.
"Tillbaka till gästerna"
Morgan Jallinder, vd för Nordic Service Partner, som driver 37 Burger King-restauranger i Sverige, vill först inte medge att de höjt priset på sitt flaggskepp Whopper Meal.
Sedan återkommer han och förklarar att varje meny är billigare - var sin dag i veckan.
- Vi har i stället introducerat "King of the Day", där man kan köpa en utvald meny varje dag för 55 kronor. Och en "Burger" kostar 25 kronor nu. Så det är en rejäl sänkning, säger Morgan Jallinder.
Max, som myntade begreppet "Moms filibabba", har inte höjt priserna.
- Vår grundtanke har hela tiden varit att vi ska låta hela momssänkningen gå tillbaka till gästerna, säger Max vd Richard Bergfors.
Näringsminister Annie Lööf vill inte kommentera enskilda fall. Men hennes presschef hänvisar till Konjunkturinstitutet, som i en delrapport inför myndighetens utvärdering av reformen, konstaterar att "priserna på restaurangtjänster blivit 3 procent lägre till följd av den sänkta restaurangmomsen".