Anders Christensens skidhelg har inte börjat så bra. Foto: PrivatAnders Christensens skidhelg har inte börjat så bra. Foto: Privat
Anders Christensens skidhelg har inte börjat så bra.  Foto: Privat
Tåget satt fast i Bräcke i åtta timmar. Foto: PrivatTåget satt fast i Bräcke i åtta timmar. Foto: Privat
Tåget satt fast i Bräcke i åtta timmar. Foto: Privat

Anders skräckresa på tåget – under ett dygn

Publicerad

 

Snälltåget mot Duved stod stilla i Bräcke har stått stilla i åtta timmar. 

Och ingen fick lämna tåget.

Sedan blev alla resenärer strandsatta i Östersund.

– Det är katastrof. De informerar ingenting. Alla är apatiska, säger skidresenären Anders Christensen som varit på resa i mer än ett dygn och missar en hel dag i skidbackarna.

Anders Christensen från Båstad har rest till Åre för att åka skidor över helgen. En resa som tog 26 timmar och 32 minuter.

– Jag brukar åka bil, men nu gav jag tåget en chans för första gången på 16 år. Det var inget bra val. Och det är inte gratis, säger Anders Christensen som betalat 1 800 kronor för hela resan.

Han reste hemifrån klockan 15.30 på onsdagseftermiddagen och skulle ha varit framme i Åre klockan 07.45 i på torsdagsmorgonen.

– Jag vaknade sex och då stod vi still, säger Anders Christensen.

"Jag gav tåget en chans för första gången på 16 år", säger Anders.Foto: Privat

Sedan rörde sig inte tåget ur fläcken på åtta timmar. Först klockan 14 började tåget rulla igen. Anders Christensen beskriver stämningen bland resenärerna som uppgiven.

En annan skidresenär på tåget säger:

– Hur kan det dra ut på tiden så länge, utan att det finns någon annan plan? Inte vet jag, backa tåget och släppa av oss resenärer på närmaste station så att vi kan ta bussen. 

Tåget mot Duved stod stilla

Resenärerna fick inte heller lämna tåget medan det stod stilla, vilket Anders Christensen är kritisk mot. 

– Det är lite larvigt. Det går en bro precis över restaurangvagnen och där går det att evakuera. Jag skulle kunna fixa en bil som står här ute på vägen, men jag får inte komma utanför dörrarna, sade Anders Christensen medan tåget ännu stod stilla.

 

LÄS MER: Flygplatsen i Amsterdam stänger ner efter storm 

 

Enligt honom var det helt riskfritt att gå av tåget.

– Det går ett skoterspår alldeles bredvid järnvägen och det är inga stängsel. 

"En dominoeffekt"

Peter Larsson är enhetschef på pressjouren på Transdev, som kör Snälltåget. Han säger att bolaget fick meddelande om stoppet klockan 05.47. Då var beskedet att bärgningen skulle vara klar klockan 09.00.

Företaget har inte kunnat göra en evakuering, säger han.

– Det måste man komma överens om med Trafikverket. Jag vet inte hur Trafikverket resonerar. Det är de som medger en evakuering. 

Har ni ställt frågan till Trafikverket?

– Man brukar normalt sett inte släppa i väg någon på spåren. För det är farligt att röra sig på spårområdet. 

Senare säger Peter Larsson att företaget beslutat att inte evakuera eftersom tåget står mitt i skogen och det är mycket snö.

– Det är inte en chans att komma fram med bussar.

Vi har fått uppgiften att det går en bro över restaurangvagnen.

– Vi får inte evakuera. Det har hänt tidigare att man har blivit påkörd, så vi får inte lov att göra det. 

Resenärer som vill ha pengar tillbaka får skicka in en reklamation, säger Peter Larsson.

Vid 14-tiden började tåget rulla igen.Foto: Privat

Buss från Östersund försenad

När spåret öppnade igen körde tåget till Östersund, där resenärerna skulle få byta till buss som skulle köra dem sista biten till skidorterna i fjällen. 

Att tåget inte kan köra hela vägen till destinationen är en följdverkning av den kraftiga förseningen, enligt Peter Larsson.

– Det blir en dominoeffekt, säger han.

Men när tåget kom fram till Östersund fanns inga ersättningsbussar. Vid 16-tiden på eftermiddagen var resenärerna från Snälltåget fortfarande strandsatta i staden.

– Det är katastrof. De informerar ingenting. Alla är apatiska. Vi har inte fått någon mat på tolv timmar, säger Anders Christensen.

Peter Larsson på Transdrevs pressjour igen:

– Ersättningsbussar ska komma vid 18-tiden. Det ska ha gått ut information via högtalare och Trafikverket har skyltat också. Bussarna är beställda via dem.

Orsaken: Urspårat tåg

Orsaken till tågstoppet i Bräcke var att ett godståg spårade ur i Bräcke redan den 15 januari. Tågen har dock kunnat köra förbi långsamt på det andra spåret. 

Natten till torsdagen skulle det urspårade tåget bärgas och planen var att arbetet skulle vara klart innan morgontrafiken skulle passera. Men arbetet drog ut på tiden. 

– Det har gett de här effekterna nu på förmiddagen, säger Veronika Gustafsson, pressinformatör på Trafikverket.

Tidpunkten för när spåret skulle öppnas har skjutits fram successivt och först klockan 14 kunde tåget köra vidare.

– Vi har nära kontakt med alla tågbolag som kör på sträckan. Så fort vi visste något fick också tågbolagen den informationen.

Men hade ni inte kunnat ge Snälltåget information om förseningen av bärgningen så lång tid i förväg att de kunnat stanna vid en station?

– Det är svårt att säga.

Veronika Gustafsson uppger att Trafikverket inte har fått frågan om evakuering av resenärer från något tågbolag. 

– Det är järnvägsföretaget som bestämmer om man vill evakuera. Vi har inte fått någon sådan förfrågan.

Det är bara ett tåg som har blivit fast på grund av bärgningen.

– Det är andra avgångar som har bussats. Där kan det ha blivit förseningar på grund av det.

Klockan 18.40 på torsdagskvällen meddelar Anders Christensen att han kommit fram, efter 26 timmar och 32 minuter på resande fot. Men inte tack vare Snälltågets ersättningsbussar.

"Jag tog SJ för egna pengar och engagemang", skriver han i ett meddelande.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag