KONFERENS MED JULSHOW OCH ÖVERNATTNING. 193 anställda vid ett skattekontor i Stockholm bjöds på en konferens på Djurönäset. Foto: Anna-Karin NilssonKONFERENS MED JULSHOW OCH ÖVERNATTNING. 193 anställda vid ett skattekontor i Stockholm bjöds på en konferens på Djurönäset. Foto: Anna-Karin Nilsson
KONFERENS MED JULSHOW OCH ÖVERNATTNING. 193 anställda vid ett skattekontor i Stockholm bjöds på en konferens på Djurönäset. Foto: Anna-Karin Nilsson
Dubbelrum.Dubbelrum.
Dubbelrum.
Bastun.Bastun.
Bastun.
Restaurangen.Restaurangen.
Restaurangen.

Skatteverkets
nya lyxfest

Publicerad

Skatteverkets konferenser och fester den senaste veckan har kostat skattebetalarna 6,3 miljoner kronor.

I dag kan Expressen avslöja att 193 anställda vid ett skattekontor i Stockholm bjöds på en ny konferens med övernattning och julbord på det 4-stjärniga hotellet Djurönäset i skärgården - bara en vecka efter att de festat med Skatteverkets ledning i Globen.

Samtidigt var det premiär för hotellets "JulGlamour show".

Kostnad för skattebetalarna: 700 000 kronor.

- Skatteverket har inte någon respekt för andras pengar, säger Rebecca Weidmo Uvell, "slöseriombudsman" på uppdrag av Skattebetalarna.

I torsdags förra veckan hyrde Skatteverkets ledning i Stockholm Globen för en stor personalfest. Syftet var att göra regionchefen, Lars Herder, mer känd hos personalen. Kalaset kostade skattebetalarna 2,5 miljoner kronor, avslöjade Expressen i söndags. I går var 1 500 anställda vid Skatteverkets Östra region inbjudna till festligheter på Saab Arena i Linköping. Notan: 3 079 031 kronor.

I dag kan Expressen avslöja att skattekontor 6 i Stockholm inte nöjde sig med förra veckans konferens och party i Globen.

I torsdags och i går var det dags igen.

Trots att de anställda bor i Stockholmsområdet bjöds de till den exklusiva konferensanläggningen Djurönäset i Stockholms skärgård. Alla fick eget rum och det bjöds på julbord för 495 kronor per person.

Middag och show

Torsdagen inleddes med att kontorschefen talade en kvart och därefter diskuterades "spelregler i det öppna landskapet". De anställda ägnade sedan resten av torsdagen åt "kompetensplanering" - innan det var dags för middag och "JulGlamour show".

Under gårdagen var det övningar och diskussioner kring "kommunikation" och "samarbete".

På Djurönäsets hemsida beskrivs anläggningen så här:

"Vi har alla tänkbara bekvämligheter för både konferens- och privatgäster, från små sällskap till riktigt stora. 274 rum, möteslokaler från två till 450 personer, komplett bar, vinkällare, nyrenoverad restaurang och kök med välrenommerade kockar, stor pool, spa-avdelning, egen badstrand, vedbastu och sommarrestaurang nere vid bryggan."

Skatteverkets regionchef Lars Herder försvarar beslutet att bjuda personalen till Djurönäset - bara en vecka efter regiondagen i Globen.

- Varje kontor i regionen har ett eget definierat uppdrag och har därför behov att träffas gemensamt för planering och för att göra avstämningar. I det här fallet har företagsskattekontoret haft en konferens där man arbetet med praktiskt planeringsarbete. Denna aktivitet har således ett annat syfte än förra veckans regiondag.

Har använt pengarna på bästa sätt

Skatteverkets överdirektör Helena Dyrssen hävdar att myndigheten använder skattebetalarnas pengar på bästa sätt.

- Vi är själva angelägna om att de medel vi har används på bästa möjliga sätt. Ibland är det motiverat att samla all personal regionvis för att diskutera gemensamma utmaningar vi har och de förhållningssätt och arbetssätt som vi strävar efter på Skatteverket.

Varför är det rimligt att lägga miljoner på den här typen av arrangemang?

- Syftet är att ge bättre förutsättningar att göra vår verksamhet effektivare ur medborgarnas och företagarnas perspektiv.

Hur tror du att skattebetalarna uppfattar detta?

- Med många medarbetare blir den totala kostnaden för i sig motiverade arrangemang hög. Jag förstår att det kan uppfattas som tveksamt när man ser kostnaderna. Men jag tror samtidigt att många förstår att vi måste träffas och diskutera vårt arbetssätt, våra förhållningssätt och kompetensutvecklas, och även någon gång ha trivselaktiviteter, på ett ansvarsfullt sätt.

- För mig är det viktigt att vi är ansvarsfulla med skattebetalarnas pengar. Det innebär att vi måste vidareutveckla vår verksamhet och se till att vi verkligen lever och utvecklar och förbättrar i den inriktning som vi i ledningen och regering och riksdag har beslutat om.

Slöseriombudsmannen kritisk

Den liberala debattören Rebecca Weidmo Uvell, som är slöseriombudsman på uppdrag av Skattebetalarna, anser att Skatteverket inte har en aning om villkoren för de företagare de är satta att granska.

- Många kan inte ens ta ut lön om det går dåligt, ännu mindre lägga pengar på fest och konferens.

Hur ser du på att Skatteverket lagt över sex miljoner på konferenser och fester senaste veckan?

- De säger en sak men visar med sina handlingar något annat: att de inte har någon respekt för andras pengar. Det går utmärkt att ha personalfester utan att hyra Globen eller åka till fina konferenshotell i samma stad man bor. Fråga andra offentliganställda. Tror Skatteverket att anställda på exempelvis äldreboenden får ens i närheten av dessa förmåner?

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag