Hoten mot rakbladsjättar som Gillette är många.
Företaget har enligt en ny rapport från Euromonitor International, en branschorganisation som undersöker marknadstrender, fått allt svårare att sälja rakprodukter, trots att de har 60 procent av världsmarknaden enligt Ekot.
Negativa konsekvenser
I rapporten pekas skäggtrenden bland västerländska män ut som en bidragande orsak till företagets minskade försäljning.
Och för de som trots allt inte vill hänga på skäggtrenden får den minskade försäljningen negativa konsekvenser.
Enligt undersökningen, som Ekot refererar till, så har priserna i stället gått upp.
Lite skägg i Asien
Och i Asien har rakhyvelsindustrin också problem - men av en annan karaktär.
Ansiktsbehåringen bland asiatiska män är relativt liten i jämförelse - vilket medför en betydligt mindre försäljning än i väst.
Men i Indien finns det enligt Euromonitor International ett ljus i tunneln.
Medelklassmän har börjat markera sitt välstånd genom att raka av sig skägget, som en klassmarkör, enligt Ekot.