Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skäggtrend - hot mot rakhyvelstillverkare

Den socialdemokratiske politikern Leif Pagrotsky, en av alla de män med skägg som blivit ett hot för rakhyvelstillverkare. Foto: Sven Lindwall

2013 är inget lätt år för att vara rakhyvelstillverkare eller återförsäljare av rakblad.

Anledningen stavas: "Skäggtrenden", som fått västerländska män att slutat raka sig i allt större utsträckning.

Och att vända sig österut är inte heller någon bra affärsidé - eftersom asiatiska mäns skäggväxt är så blygsam.

Det framgår av en rapport från branschorganisationen Euromonitor International, rapporterar Ekot.

Hoten mot rakbladsjättar som Gillette är många.

Företaget har enligt en ny rapport från Euromonitor International, en branschorganisation som undersöker marknadstrender, fått allt svårare att sälja rakprodukter, trots att de har 60 procent av världsmarknaden enligt Ekot.

Negativa konsekvenser

I rapporten pekas skäggtrenden bland västerländska män ut som en bidragande orsak till företagets minskade försäljning.

Och för de som trots allt inte vill hänga på skäggtrenden får den minskade försäljningen negativa konsekvenser.

Enligt undersökningen, som Ekot refererar till, så har priserna i stället gått upp.

Lite skägg i Asien

Och i Asien har rakhyvelsindustrin också problem - men av en annan karaktär.

Ansiktsbehåringen bland asiatiska män är relativt liten i jämförelse - vilket medför en betydligt mindre försäljning än i väst.

Men i Indien finns det enligt Euromonitor International ett ljus i tunneln.

Medelklassmän har börjat markera sitt välstånd genom att raka av sig skägget, som en klassmarkör, enligt Ekot.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!