Självkörande bilar – så ser framtiden ut

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Googles självkörande bil på en demonstration på Google campus i Mountain View, Kalifornien.
Foto: TONY AVELAR / AP TT NYHETSBYRÅN

Ännu så länge är det du och jag som styr våra bilar – det är vi som trycker på gaspedalen och vrider på ratten. 

Att det framöver kommer ändras är det få som tvivlar på. 

Men på vägen mot ett samhälle med helt självkörande bilar finns det frågor som först måste besvaras. 

Ingen fara om du blir trött på vägen – snart kan du ta en tupplur och låta bilen köra vidare själv. I alla fall om man ska tro superentreprenören Elon Musk. Vid ett Ted Talk tidigare i år sa han att det om två år kommer finnas bilar med autonoma funktioner så säkra att du kan somna i bilen under färd. 

Elon Musk är kanske mest känd för att driva elbilsföretaget Tesla. Tesla är bara ett av de många företag Musk är inblandad i – han driver också rymdföretaget SpaceX, genom vilket han vill befolka planeten mars, och solenergiföretaget SolarCity – bland annat. Förra året grundade Musk företaget The Boring Company, ytterligare ett företag som han vill använda till att fullständigt förändra hur vi transporterar oss. 

Företaget är inte fullt så tråkigt som namnet ger sken av. I The Boring Company vill man bygga upp ett tunnelsystem under marken. Musk vill bygga hissar där man kör in med sin bil och transporteras ner till en elektronisk skena – som sedan ska transportera bilen i cirka 200 km/h.  

Superentreprenören Elon Musk tror att det om två år kommer finnas bilar med autonoma funktioner så säkra att du kan somna i bilen under färd.
Foto: RINGO H.W. CHIU / AP TT NYHETSBYRÅN

Nyligen blev det klart att Elon Musk och The Boring Company fick tillstånd att bygga en 3,2 kilometer lång tunnel utanför sitt kontor i Los Angeles. Tunneln ska byggas cirka 13 meter under jorden och när testerna är klara kan staden kräva att de måste fyllas igen, skriver den amerikanska tidningen The Verge.  

Självkörande bilar testas i Göteborg 

Här i Sverige går det också allt fortare mot att vi har allt mer självkörande bilar på vägarna. I slutet av året ska 100 familjer i Göteborg testa att köra Volvobilar som är helt självkörande på en vägsträcka på 50 km runt Göteborg. 

Volvo S60 Drive Me har autonoma funktioner.
Foto: Wikimedia Commons

Hamid Zarghampour är chefsstrateg på Trafikverket och inblandad i projektet som går under namnet Drive Me. Det finns i dag olika nivåer av självkörande bilar – från nivå ett till nivå fem. En självkörande bil på nivå fem kör helt själv, den saknar både ratt och förare. Spekulationerna kring exakt när vi kommer ha helt självkörande bilar på vägarna är många. Men enligt Zarghampour så kommer det dröja länge innan vi kan se självkörande bilar av nivå fem, som klarar av att köra överallt. 

"Om man tänker sig en helt självkörande bil, en bil utan ratt, så är det väldigt, väldigt långt fram i tiden."

– Om man tänker sig en helt självkörande bil, en bil utan ratt, så är det väldigt, väldigt långt fram i tiden. Man säger att vid 2025 kommer autonoma körningar vara tillåtna på vissa delar av vägnätet, men det är också beroende av regelverket, säger han.

Hamid Zarghampour, chefsstrateg på Trafikverket.
Foto: Privat

Regelverket, ja. I dag har vi en lagstiftning som säger att man faktiskt får prova självkörande bilar på svenska vägar, men för det måste man söka tillstånd hos Transportstyrelsen. Hamid Zarghampour betonar att när det gäller lagstiftningen är det inte bara i Sverige som den måste falla på plats – det är ett internationellt arbete mot ett samlat regelverk. 

Nissan LEAF är en elbil med som kan köra längre på en uppladdning. Den har också autonom funktion och har bara en pedal.
Foto: EUGENE HOSHIKO / AP TT NYHETSBYRÅN

Musk: Alla fordon som byggs om tio år är självkörande 

Också Elon Musk har tidigare gjort klart att självkörande bilars framtid hänger mycket på om myndigheter godkänner utvecklingen. Men Musk förutspår ändå att i stort sett alla fordon som byggs om tio år kommer ha teknik som gör att de kan vara helt självkörande. Det sa han vid ett framträdande på World Government Summit i Dubai i februari i år, enligt Breakit. 

"Självkörande bilar kommer ha stor påverkan på trafiken i framtiden."

Självkörande bilar kommer ha stor påverkan på trafiken i framtiden. Förhoppningen är att trafikflödet ska bli smidigare och säkrare – mindre trafikstockningar, färre bilar på vägarna och färre olyckor. 

– Själva bilen som sådan blir bara bekvämare att åka i. Men när vi tänker ett steg längre, så finns det problem med stökiga trafikmiljöer som vi vill lösa. Autonoma bilar tillsammans med delningsfunktioner kan göra stora skillnader och få färre bilar på vägarna, säger Hamid Zarghampour. 

Två så kallade Robo-Taxi utanför Continental tire and technology company i Frankfurt, Tyskland. De autonoma taxibilarna är tänkta att lanseras mellan 2020 och 2025.
Foto: MICHAEL PROBST / AP TT NYHETSBYRÅN

Svåra säkerhetsfrågor 

En stor fråga när det gäller självkörande bilar är säkerhetsfrågorna – och då framför allt den digitala säkerheten. Enligt en nyligen publicerad artikel i The Guardian är förarlösa bilar inte lätta att hacka – tvärtom mot vad man enkelt kan tro är de faktiskt säkrare än bilar körda av en förare.

– En intressant sak med helt självkörande bilar är att de oavsiktligt är säkrare, vilket verkligen inte alls är vad man förväntar sig, säger säkerhetsforskaren och bilhackaren Craig Smith till tidningen.  

"För att systemet med självkörande bilar ska funka måste bilarna dela data med varandra."

Tidigare var hackare några som man i bilindustrin inte ville röra sig kring, men nu har den attityden ändrats. I dag kan hackare snarare ses som allierade – det är bättre att en hackare som man samarbetar med upptäcker buggarna i bilarna redan från början än att de senare upptäcks av personer med illvilja, skriver the Guardian.

Hamid Zarghampour håller med – delvis. Att göra bilarna säkra för hackare är inte det stora problemet.  

– För att systemet med självkörande bilar ska funka måste bilarna dela data med varandra. Det handlar om personlig integritets-frågor. Det kan vara känsliga uppgifter som delas mellan bilar. Det är en jättegrej att de här sakerna ska falla på plats. Det kommer att ta tid, säger han. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.