SJ-tåg körde fel – nu får passagerarna evakueras

Publicerad

Ett SJ-tåg som skulle mot Nyköping/Norrköping har kört fel.

– Det är väldigt ovanligt att det här händer, säger Ann-Katrin Backlund vid SJ:s pressjour.

Nu pågår en utredning om vad som ligger bakom händelsen. 

Tåget avgick från Stockholm central klockan 17.40 på söndagskvällen. Slutdestinationen var Norrköping. 

Men tåget körde fel och resenärerna kom inte fram till sina resmål. 

– Det gick mot Katrineholm i stället. I Gnesta beslutade man att vända tåget men det blev problem att vända det och då valde vi att passagerarna fick byta tåg och ta ett tåg tillbaka mot Södertälje för att kliva på ett nytt tåg där, säger Ann-Katrin Backlund. 

Enligt henne fanns det ingen risk för kollision med andra tåg då spåren är dubbelspåriga på sträckan. 

– Det är väldigt ovanligt att det här händer och det ska inte hända, säger Ann-Katrin Backlund. 

Passagerarna uppmanas reklamera resan för att få ersättning

Det är Trafikverket som leder tågen och sköter växlarna. Men det är oklart varför tåget körde fel och nu pågår en undersökning. 

På tåget fanns 130 bokade passagerare. Deras resa försenas nu upp emot tre timmar. 

De drabbade passagerna kan också skicka in en reklamation till SJ för att ersättas.

Händelsen påverkar andra tåg

SJ:s felkörning påverkar även andra tåg. Enligt Trafikverket påverkas fjärr- och regionaltågen på sträckan Katrineholm- Stockholm med förseningar på 30-45 minuter. 

– 10-15 tåg är försenade, säger Sofie Hammarberg vid Trafikverkets pressjour. 

Inte först vid midnatt väntas man kunna köra enligt tabell.

Alla pendeltåg på sträckan Gnesta-Södertälje är inställda tills vidare, enligt Trafikverket. 

– Det hänger ihop med tåget som körde fel tidigare, säger Sofie Hammarberg. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag