SJ ljög om evakuering av trasigt tåg

Publicerad
Uppdaterad
200 passagerare satt fast i ett tåg i över sex timmar mitt i stekheta sommaren.
SJ hävdade att de velat evakuera men inte fått.
I kvällens "Uppdrag Granskning" i SVT visar reportrarna Gunnar Lindstedt och Henrik Bergsten att förklaringen inte är sann.
Mellan Flemingsberg och Södertälje blev X2000-tåget tåget strömlöst den 13 juli i fjol. Utomhus var det 30 grader i skuggan. Inne i vagnarna slutade luftkonditioneringen fungera och tågets fönster gick inte att öppna. Flera passagerare drabbades av panik inne i tåget. Det gick så långt att fönster slogs sönder med yxa i hopp om att få in luft.

"Förskräckligt"

Dagen efter händelsen är SJ:s presschef Dag Rosander med i Rapport för att förklara händelsen.
- Det är ju förskräckligt att en sån sak händer som det gjorde i går, och naturligtvis fullständigt oacceptabelt. Hade vi fått göra som vi ville, och sätta fram ett evakueringståg, då hade utgången blivit en annan, tror vi. Och. men vi fick tyvärr inte tillstånd till det, sa han till tv-tittarna enligt Svt.se.

En lögn

Kvällens "Uppdrag Granskning" avslöjar dock att detta inte var sant. I inspelade samtal mellan SJ och Trafikverket framkommer det att när Trafikverket ger klartecken till evakuering så tackar SJ nej och låter i stället passagerarna sitta kvar i de kokheta vagnarna. 

Ställs till svars

Elisabeth Lindgren, kommunikationsdirektör hos SJ, ställs till svars i kvällens program.
- Jag tror att man ville så väl och ville göra det så bra, men det blev fel i alla fall. Och man kan också konstatera att det var en rad händelser som samverkade till att det blev ett långt stopp, säger hon bland annat i programmet.
Fotnot: Programmet sänds 20.00 i kväll i SVT.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag