Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sista orden inifrån planet före olyckan

En minnesstund hölls efter flygolyckan
En del av flygplanet ligger något hundratal meter från resten av flygplanet på Storsandskär. Foto: ERIK ABEL/TT
Resterna av flygplanet på Storsandskär. Foto: ERIK ABEL/TT
En del av vingen från planet. Foto: SVT / SVT
Storsandskär, där planet kraschade. Foto: ERIK ABEL/TT / TT NYHETSBYRÅN
Personal lyfter upp flygplansdelar på en bärgningsbil. Foto: ERIK ABEL/TT / TT NYHETSBYRÅN

Åtta fallskärmshoppare och en pilot tog sig upp i luften för att hoppa fallskärm på söndagen. 

– Klart att fälla! 

Det blev de sista orden någon skulle höra från planet. 

För kort efter att de nått hopphöjd störtade det mot marken. 

Alla nio ombord omkom. 

Det började som en söndag i glädjens tecken på den lilla fallskärmsklubben i Umeå. 

Flera av de vana hopparna hade redan gjort ett förmiddagshopp och stämningen beskrivs som energirik och kärleksfull. 

Men när nio av klubbmedlemmarna – åtta fallskärmshoppare och en pilot – skulle göra ett hopp vid 14-tiden förändrades allt. 

Två kvinnor och sju män döda

Fallskärmshopparna i sportplanet var redo att hoppa. Men de fick vänta på att ett reguljärplan först skulle passera. En pilot i ett annat plan berättar att han hörde hur de sedan fick klartecken från flygledarna i tornet att hoppa. 

– Sedan blev allt tyst, några minuter senare fick jag uppdraget att söka efter ett haveri, säger piloten Mats Johansson, till SVT Nyheter. 

Han kände alla ombord och brukade själv flyga det nu kraschade planet. 

Flera vittnen såg planet störtdyka mot marken, med nosen först. Planet kraschade på den lilla ön Storsandskär. Alla nio ombord – två kvinnor och sju män – omkom. 

Han blev vittne till flygkraschen

Delar bortslitna i luften

Haverikommissionen kom på måndagen till Umeå för att fastställa orsaken till flygkatastrofen. 

Det man än så länge vet är att planet inte var intakt när det slog i marken.  

– Delar av flygplanet har brutits loss i luften. Närmare vilka delar och hur stora delar kommer vi inte att kommentera. Flygplanet var inte intakt när det nådde marken, meddelade Hans Ytterberg, Haverikommissionens generaldirektör under en presskonferens på måndagen.  

Enligt källor inom Haverikommissionen hade planets ena vinge slitits av, skriver DN. 

Hans Ytterberg, SHK, under en presskonferens på måndagen. Foto: ERIK ABEL/TT
Flygplansdelar lyfts upp på en bärgningsbil dagen efter den flygolycka där nio personer omkom. Foto: ERIK ABEL/TT
Foto: ERIK ABEL/TT / TT NYHETSBYRÅN

Experter på flygsäkerhet tror att den avbrutna vingen kan ha skapat en ”störtspiral”, som ledde till att hopparna och piloten hölls kvar av g-krafter och tvingades ner tillsammans med det störtande planet. 

Planmodellen behövde inspekteras

Sportplanet var av modellen GippsAero GA8 Airvan. Förra året varnade flygplanstillverkaren Mahindra Aerospace och australiska luftfartsmyndigheten att vissa delar till flygplanstypen behövde bytas ut. 

I ett dokument från tillverkaren uppmanades användare att inspektera delar av vingfästena till utvalda modeller av GA8:an, eftersom fästena för vingstöden mot flygkroppen kunde drabbas av metalltrötthet.

Om planet som störtade i söndags hade genomgått de rekommenderade inspektionerna eller inte – samt huruvida planet var av den modell av GA8:a som rekommenderades att genomgå omedelbara inspektioner är oklart. 

Strax efter olyckan gick Svenska Fallskärmsklubben ut med att man beslutat att stoppa alla flygningar med planet som tidigare varit inblandat i sammanlagt fem olyckor. 

En av dessa inträffade 2008 då en pilot i Australien tros ha omkommit efter att planet störtat i havet från 4 500 meters höjd. Ingen passagerare fanns med ombord och orsaken till olyckan har aldrig kunnat klargöras. 

Efter olyckan utanför Umeå har Svenska Fallskärmsförbundet beslutat att stoppa alla flygningar med planet. 

Elin Jönsson är på plats i Umeå efter flygolyckan

Ansågs luftvärdigt

Enligt information från Transportstyrelsens hemsida framgick att planets luftvärdighetshandlingar gick ut i fredags. Men Transportstyrelsen meddelade under måndagen att olycksplanet nyligen hade genomgått kontroller och ansågs vara luftvärdigt. 

Den 25 juni utfärdades ett granskningsbevis som visade att planet var dugligt, servat och underhållet som det ska. 

Under måndagen drog Transportstyrelsen0 tillbaka luftvärdighetsbeviset för de svenska planen av samma modell, som en skyddsåtgärd tills utredningen är klar.

De döda hedrades

På måndagskvällen hedrades de döda, alla hemmavarande i Norrbotten och Västerbotten, i en fullsatt Umeå stads kyrka. 

Ett kriscenter finns inrättat i anslutning till Umeå flygplats där anhöriga kan få stöd. Vittnen och andra – som inte är anhöriga – som behöver stöd är välkomna till Ålidhemskyrkan.