Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Siffrorna: Trängseln ökar i Stockholm igen

Forskaren: ”Finns en risk att det inte går tillbaka”.
Resenärer vid Gullmarsplan i Stockholm i slutet av augusti.
Foto: JESSICA GOW / TT NYHETSBYRÅN
Stockholms tunnelbana. Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle.
Foto: LISA MATTISSON

När pandemin bröt ut minskade resandet kraftigt i Stockholm.

Men under sommaren har resenärerna återvänt – och efter semestern har resandet med pendeltåg och tunnelbana ökat jämfört med i våras. 

Människor som reser från, till och i huvudstaden har även det ökat de senaste veckorna.

Den 11 mars fick Sverige sitt första dödsfall i corona. Fem dagar senare förbjöd myndigheterna allmänna sammankomster och rekommenderade distansarbete.

Åtgärderna fick effekt. Stockholm blev folktomt, något som syntes i siffror från kollektivtrafiken. 

I slutet på mars hade antalet spärrpasseringar i Stockholms tunnelbana minskat med närmare 800 000 jämfört med en månad tidigare. I början på maj gör SL sin lägsta notering under året, då är antalet spärrpasseringar bara 18,4 procent jämfört med samma dag året innan. 

Noteringen görs fredagen vecka 18. Utöver coronaviruset påverkas resandet av att 1 maj infaller denna dag 2020 men är en vanlig vardag 2019. Resandet går enligt SL generellt ned under röda dagar.

Från vecka 12 till och med vecka 19 är resandet under 40 procent majoriteten av dagarna. 

Resandet fortsätter öka efter semestern

Men sedan kommer sommaren, och folk börjar sakta ta sig ut igen. En utveckling som fortsätter och efter de vanliga semesterveckorna är antalet spärrpasseringar uppe i över 50 procent, jämfört med förgående år. 

Och sannolikhet är det ännu fler som rör sig i tunnelbanan. Enligt ett pressmeddelande från trafikregionrådet Krister Tamsons (M), så var det 5,6 procent av resenärerna som inte hade en giltig biljett under de kontroller som genomfördes mellan 29 juli och 11 augusti. 

Det var en ökning med nästan 650 procent från samma tidsperiod förra året, då enbart 0,75 procent av resenärerna inte kunde visa upp en giltig biljett.

Tittar man på siffrorna från bil- och cykeltrafiken följer de samma mönster.

I början på mars är snittet i innerstan 400 000 bilar, enligt Stockholms kommuns miljöbarometer.

Bil- och cykeltrafiken ökat 

Efter det går trafiken ner till 320 000 bilar under mars och stora delar av april. Först den 20 maj är den uppe i cirka 400 000 igen och håller sig där fram till midsommar – för att sedan sjunka på nytt under semestern.

Cykelflödet minskar tydligt under vardagar. Framför allt efter vecka 12, då folk rekommenderats att jobba hemma, skriver Miljöbarometern.

Också Telia har överblick över svenskarnas aktivitet och resande och har under året sett en förändring. Företaget analyserar telefonaktivitet och kan på så sätt se mönster i hur vi förflyttar oss.

De första veckorna efter att pandemin brutit ut minskade människors resande kraftigt men har från vecka 30 ökat igen. Men resandet ligger fortfarande på en lägre nivå än det gjorde innan pandemin. Vecka 34 jämfört med vecka 6 har resandet till, från och i Stockholm minskat med 15 procent.

Många jobbar fortsatt hemifrån

Resor mellan regioner respektive mellan kommuner har i sin tur minskat med 21 procent respektive 19 procent, jämfört med vecka 33 året innan. 

Den största minskningen finns mellan Stockholm och Sigtuna med 56 procent. Mellan Stockholm och Solna, där många arbetar, minskade resandet med 29 procent och mellan Södertälje och Stockholm minskade det med 28 procent. Minskningen tyder enligt Telia på att många jobbar hemifrån också efter semestern.  

Det här vet vi hittills om immunitet och covid-19.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.