Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sex uppmärksammade granskningar av Google och Youtube

Elsa och Anna från Frost strippar för Spindelmannen och Jokern. Foto: Youtube
Ett klipp där Spindelmannen tafsar på Elsa från Frost hade spelats nära sju miljoner gånger innan kontot raderades av Youtube. Foto: Youtube
Sajten Buzzfeed avslöjade i november att Youtube distribuerade material med barn i utsatta situationer. Foto: Skärmdump från Youtube/Buzzfeed
Foto: VIRGINIA MAYO / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: / AP / TT / NTB Scanpix

Den senaste veckans granskning av det amerikanska storbolaget Google är inte den första. Faktum är att bolaget granskats rejält i sömmarna de senaste månaderna – men bolaget har gjort sitt bästa att ducka för kritiken.

Här är sex uppmärksammade internationella granskningar av ett av världens största bolag: 

1. Nervösa barn i utsatta situationer

Vid en granskning i november förra året hittade Buzzfeed flera filmer på Youtube, som ägs av Google, där barn har bundits med rep eller tejp, och ibland gråtit eller visat tydliga tecken på ångest. I några av klippen föreställde filmerna barn som blev kidnappade, i andra lekte barnen doktor med en vuxen.

Videoklippen hade då setts miljontals gånger. 

Flera av de filmer som Buzzfeed hittade i sin granskning hade sitt ursprung i östra Europa. 

Sajten Buzzfeed avslöjade i november att Youtube distribuerade material med barn i utsatta situationer. Foto: Youtube

Först efter Buzzfeeds granskning raderade Youtube flera av de konton som hade publicerat stötande filmer med barn. Även filmerna togs bort.

Men bolaget fick ändå stora problem. Annonsörerna var inte nöjda. Företag som Adidas, Mars och Sky valde snabbt bort Youtube som annonskanal.

Eftersom Youtube inte har någon förhandsgranskning togs filmerna bort först efter att Buzzfeed uppmärksammat bolaget på vilket material de faktiskt distribuerar till miljoner tittare. 

2. Algoritmer föredrar konspirationsteorier

Masskjutningen i Las Vegas har aldrig hänt, jorden är platt och vaccinationer är farliga. Så ser världen ut enligt Youtube, visar flera internationellt uppmärksammade granskningar det senaste året.

Vad är egentligen felet med Youtubes algoritmer som styr vilka filmer vi blir rekommenderade? Finns det något fel? 

För några år sedan slutade Youtube med mänskliga kontrollanter av materialet på sajten. I stället lät man en algoritm bestämma vilket material som ska rekommenderas för tittarna.

Rekommendationerna som dyker upp intill en video man tittar på är mycket viktiga för Youtubes intäkter och står för 70 procent av det totala tittandet på plattformen. 

 

LÄS MER: EU-kommissionär om Google: Kommer lagstifta om det krävs 

 

Organisationen Algo Transparency har granskat Youtubes algoritmer och kommit fram till att videoplattformen gynnar videos konspirationsteorier och även antivaccinationslobbyn. 

Även affärstidningen Wall Street Journal har så sent som i februari i år granskat Googles videoplattform Youtube, med 1,5 miljarder användare. Även Wall Street Journal skriver att Youtubes rekommendationer innehåller vilseledande material, trots att videoplattformen själva säger sig ha förbättrat algoritmen som väljer ut vad som ska visas. 

För bara en månad sedan granskade brittiska the Guardian hur Youtubes algoritmer fungerar. Reportern sökte på vissa termer – och kunde se hur Youtubes bakomliggande kodning rekommenderade bland annat videos där barn slår varandra. 

3. Storbolag och politiker i bojkott

Det är inte bara algoritmerna som mötts av massiv kritik. Vilken seriös politiker vill annonsera inför ett val i anslutning till en film om religiös fundamentalism? Väldigt få, visade det sig.  

För snart ett år sedan, inför valet, valde brittiska politiska partier bort Youtube, eftersom deras annonser hamnade före filmer från islamistiska fundamentalister.

– Vi har gjort det klart för Google att det är helt oacceptabelt att våra annonser ska gå i sådana videos, sa en talesperson för det konservativa partiet i Storbritannien.

Även varuhuset Marks & Spencer och storbolag som Verizon och AT&T valde att dra tillbaka annonskampanjer och bojkotta Youtube – eftersom de inte ville förknippas med extremism. I ett pressmeddelande skrev AT&T:

"Vi är djupt oroade att våra annonser kan ha synts på Youtube vid innehåll som främjar terrorism och hat".

I december valde Youtube att införa hårdare regler för vilka som kan tjäna pengar på deras plattform, till exempel måste man ha tusen prenumeranter för att få intäkter.

4. Youtubes algoritmer under press

Den senaste veckan har Youtubes algoritmer debatterats friskt på Twitter. 

Forskaren Zeynep Tufekci har de senaste dagarna spridit information om hur Youtube manipulerar informationsspridningen med hjälp av bolagets algoritm.  Hon skrev själv en debattartikel i New York Times där hon beskriver hur hon inför det amerikanska presidentvalet tittade på videos av Donald Trump – och noterade att det efter en vidoes autospelades en video med rasistiskt vit-makt-innehåll samt innehåll som förnekade förintelsen. 

Zeynep Tufekci kallar Youtube för 2000-talets främsta verktyg för radikalisering. Och hon får medhåll på Twitter.

Twittrare har de senaste dagarna delat med sig av sina erfarenheter av Youtubes algoritm. Flera delar bilder av sökresultat fullt av som de får upp när de sökt på till exempel ett bombdåd. Sökresultatet är fullt av konspirationsteorier. 

Elsa och Anna från Frost strippar för Spindelmannen och Jokern. Foto: Youtube

5. Animerade sexfilmer riktade mot barn

Youtube har distribuerat animerade filmer där populära figurer från tecknade filmer har sex med varandra, något som Expressen uppmärksammade i höstas

Den som till exmepel sökte på Frost kunde få upp en film där Spindelmannen antastar huvudpersonen Elsa. Eftersom filmerna taggats med populära sökord så autospelades de efter att någon sett ett klipp med liknande sökord. 

Kanalen Toy Freaks, som spred filmerna via Youtube, hade flera miljoner prenumeranter. Men först efter att filmerna uppmärksammades av medier så stängde Youtube ned kontot. 

 

LÄS MER: Wikipedia ska städa upp på Youtube 

 

6. Massiv svensk kritik

Kritiken mot Google har snabbt växt i Sverige. Sveriges Annonsörer vill ha ett krismöte – företag, politiker och andra har reagerat och kräver nu att Google, som äver Youtube, ska ta tag i problemen.

Expressen och DN har gjort flera anmälningar via advokatbyrån Danowsky & Partners om olagligt material som sprids på Googles plattformar. Några av videorna har tagits bort, medan andra tillåts ligga kvar. Båda tidningarna har i artiklar sedan den 4 mars uppmärksammat det olagliga material som fortfarande inte tagits bort från Youtube.