Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sebastian, 5, tvingades ur sin rullstol på Legoland

När rullstolsburna Sebastian, 5, skulle åka en bergochdalbana på Legoland ombads pojken av personalen att först bevisa att han kunde gå innan han fick åka. 

– Det var bara så förödmjukande, säger mamma Joanna Brett till Mirror.

Nu har Legoland gått ut med en förklaring.

Sebastian Brett, 5, sitter i rullstol eftersom han lider av en sjukdom som gör att hans motorik inte utvecklas som det ska. Det kan göra att man inte når milstolpar såsom att rulla, krypa, gå och prata under de åldersspann man normalt brukar göra.

Sebastian och hans mamma var nyligen på besök på Legoland, i Windsor, England, och skulle precis åka en bergochdalbana. De hade kommit fram genom rullstolsingången och gick längst fram för att få ta del av åkturen. Då kom en av de anställda och bad Sebastian att visa att han kunde ta tre steg, annars fick han inte åka.

– Och han fick bara göra det genom att hålla mig i en hand, eftersom det var deras evakueringspolicy, säger mamman som kritiserar hur sonen bemöttes.

Den femårige pojken lyckades med utmaningen och de satte sig i sätena. Men då kom en annan anställd och sade att de behövde visa det igen.

– Det är svårt för honom, jag visste inte om han kunde göra det igen. Men han gjorde det, framför alla, medan åkturen blev försenad, säger hon.

Enligt mamman var det tydligt att de var anledningen till att åkturen blev försenad.

– Det var så pinsamt. Ett av problemen är att Seb blev testad framför människor.

”Personalen var hemsk, det var inte deras fel, de har bara inte blivit utbildade”.Foto: FACEBOOK

”Personalen var hemsk”

Hon menar att en stor del av problemet var hur de anställda behandlade Sebastian.

– Personalen var hemsk, det var inte deras fel, de har bara inte blivit utbildade. Problemet var sättet de pratade över honom i stället för till honom. 

– Om de kände att det var nödvändigt att testa honom, vilket jag inte tror att det var, varför gjorde de inte det i början av dagen, säger hon. 

Efter incidenten menar mamman att hennes son blev väldigt ledsen.

– Han blev helt tyst, vilket innebar att han var ledsen. Genom hela processen sade han ingenting. Och sen i hissen på väg ner frågade han: ”Varför tvingade de en handikappad person att gå?”. Det upprörde mig, det var riktigt tufft, säger hon.

Vill ha mer inkludering 

Det som även förvånade mamman var hur lite som var tillgängligt för handikappade personer på nöjesfältet. 

– Varför är inte en sådan park inkluderande i denna tid? Hur kan Lego, ett gigantiskt företag, vara så bristfälliga i sin inkludering av funktionsnedsättningar? säger hon.

Efter händelsen har Legoland uttalat sig i ett pressmeddelande:

”Vi är väldigt ledsna över att höra om Mrs Brett och hennes familjs upplevelse på LEGOLAND Windsor Resort under helgen. Hälsan och säkerheten hos våra gäster är alltid vår prioritet och vi har ett antal krav som tillåter våra gäster med handikapp och speciella behov att njuta av våra åkturer. På vissa åkturer, såsom LEGO NINJAGO The Ride behöver gäster kunna gå utan hjälp. Detta är nödvändigt i det fall om gäster behöver utrymma åkturen, eftersom de skulle behöva gå under evakueringsprocessen”, skriver Mirror