SD:s flyktingkampanj i utländska tidningar

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Sverigedemokraterna annonserar sin anti-flyktingkampanj i utländska tidningar.
Joakim Wallerstein, kommunikationschef för Sverigedemokraterna.
Foto: Per Larsson / TT

Sverigedemokraterna annonserar sin anti-flyktingkampanj i utländska tidningar. 

Med på annonsen skriver de även Moderaternas namn.

– Det är ju så att vi gemensamt tycker det här, säger SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein.

– Moderaterna tycker som Moderaterna, säger Per Nilsson, kommunikations- och analyschef på Moderaterna.

Nu annonserar Sverigedemokraterna sin kampanj - vars syfte är att avskräcka asylsökande från att söka sig till Sverige - i utländska tidningar. SD har lagt upp bilder på en annons, som ska ha publicerats i Serbien, Turkiet och Afghanistan, på sin officiella Facebooksida.

Men där de tidigare skrivit under med Sverigedemokaterna, SD-kvinnor och "svenska folket" står det nu "Sweden Democrats and the Moderate Party", Sverigedemokraterna och Moderaterna.

– De står ju bakom budskapet. Det är möjligt att de inte vill stå bakom det här budskapet ihop med oss, men vi båda står bakom det, säger Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein.

SD hävdar att partierna har samma åsikter om gränskontroller, avvisning av asylsökande som passerat andra EU-länder, tillfälliga uppehållstillstånd och skärpt anhöriginvandring.

– Ja, det är ju så att vi gemensamt tycker det här. De förslag vi skriver här är saker som vi alltid har tyckt, men som de också har börjat tycka nu, säger Joakim Wallerstein.

"Billig kampanj"

Moderatledaren Anna Kinberg Batra vill nu beslagta pass, att Sverige stänger gränserna, avvisar asylsökande som passerat EU-land och ökar den inre utlänningskontrollen.

– Jag välkomnar att regeringen nu är beredd att närma sig våra förslag om tillfälliga uppehållstillstånd. Det bör Sverige införa så snart som möjligt. Men menar man allvar med ett andrum, då behöver vi en paus i flyktingmottagandet, sa Anna Kinberg Batra på en presskonferens på onsdagen.

Moderaternas kommunikations- och analyschef Per Nilsson säger att partierna har helt olika värdegrund och att detta är en "billig kampanj".

– Att Sverigedemokraterna väljer att ägna all tid åt olika PR-spel, annonser och reklamkampanjer, det får stå för dem. Det är väl ett uttryck för hur seriöst de egentligen tar på de här frågorna, säger han.

Moderaterna tycker inte som Sverigedemokraterna, säger han.

– Moderaterna tycker det som Moderaterna presenterar i sina politiska förslag för lösningar, ibland inom ramen för allianssamarbetet, och vi har påverkat regeringen i stor utsträckning. Sverigedemokraterna står ensamma i svensk politik och kommunicerar reklamaffischer och köper reklam för skattepengar, säger Per Nilsson.

Ska lägga till fler partier

Sverigedemokraterna har delat ut flygblad med falska påståenden om Sverige till flyktingar på den grekiska ön Lesbos. De har även nekats att annonsera på tågstationer

SD:s flygblad som delades ut på den grekiska ön Lesbos.
Foto: Mohammed Mouaid

De startade i oktober en sajt med samma budskap. Den var nedsläckt när SD:s flygblad i Grekland avslöjades i början av november, men är nu i gång igen. Personen bakom sajten är den före detta SD-politikern Jakob Hagnell, som hoppade av sina förtroendeuppdrag i våras efter Expressens avslöjande om att han har näthatat på den högerextrema sajten Fria tider. Men han har bara avsagt sig sina politiska uppdrag och jobbar kvar på Sverigedemokraternas partikansli.

SD planerar nu fler annonser där de lägger till fler partinamn.

– Med facit i hand hade man kunnat lägga till flera partier, men när vi skickade in det här var det Moderaterna och vi som tyckte det här, säger Joakim Wallerstein.

Socialdemokraternas presschef Håkan Gestrin säger att de, fastän regeringen lagt flera förslag på att skärpa migrationspolitiken, respekterar asylrätten och internationella konventioner.

– Sverigedemokraterna har haft samma åsikter oavsett om det kommit 20 000 eller 190 000 asylsökande per år, säger Gestrin.

– Det är fullständigt oseriöst att använda skattemedel för PR-jippon och måla upp en negativ bild av Sverige i annonskampanjer utomlands, i stället för att bedriva parlamentariskt arbete, fortsätter han.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.