På initiativ från Tomas Eneroth inledde Socialdemokraterna i fjol tvärpolitiska samtal om stambanor för höghastighetståg i Sverige. Planerna, som beräknas kosta över 200 miljarder kronor att realisera, har i dagsläget stöd från Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet. Liberalerna och Kristdemokraterna har tidigare varit positiva, men har backat sedan dess. Planerna har även fått hård kritik från Riksrevisionen.
Nya samtal om höghastighetståg
Men regeringen ger inte upp hoppet om projektet. Nu rapporterar Dagens nyheter att samtliga riksdagspartier, exklusive Sverigedemokraterna, har bjudits in till ett nytt möte om höghastighetstågen. Diskussionerna ska äga rum i januari och finansminister Magdalena Andersson kommer att närvara.
– Utgångspunkten för samtalen är att vi vill att det ska finnas en bred enighet kring finansieringen av nya stambanor. Det blir ett långsiktigt åtagande. Det kommer behöva stå sig i både hög- och lågkonjunktur och med olika regeringar, säger Tomas Eneroth till DN.
Sverigedemokraterna bjuds inte in
Moderaterna har ställt sig kritiska till planerna, med referens till kostnadsfrågan. Eneroth hoppas kunna övertala dem att tänka om.
– Jag vill väldigt gärna hitta en bred överenskommelse och jag är verkligen beredd att lyssna på Moderaterna och övriga om de kommer med konstruktiva förslag. Jag har svårt att tro att de inte vill vara med och påverka detta. Det vore viktigt, säger han.
Sverigedemokraterna kommer dock inte att få tillträde till diskussionerna.
– Utgångspunkten för oss är att vi inte förhandlar med dem. Vi vill fortsätta med den konstellation som förhandlade tidigare. Dessutom har SD varit tydliga med att de inte är intresserade, säger Eneroth.
Väljarna splittrade
En mätning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Expressen visade att Kristdemokraternas väljare var de mest kritiska till höghastighetstågen. Vänsterpartiets väljare är de som är mest positiva (55 procent som är för) följt av Liberalernas (53 procent som är för) och Centerpartiets (49 procent som är för). Kristdemokraternas väljare är mest kritiska – 57 procent emot höghastighetstågen, medan endast 22 procent är för och 21 procent osäkra. Även Sverigedemokraternas väljare är skeptiska.