Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

SD med ny kampanj – väcker starka känslor

Sverigedemokraterna har skapat en kampanj som riktar sig till turister.

I en engelskspråkig kampanj i Stockholms tunnelbana lovar partiet att bekämpa tiggeriet och välkomnar turister tillbaka efter en valframgång 2018.

Kampanjen har rört upp starka känslor på sociala medier - men SL försvarar kampanjen med att man ska behandla alla annonsörer och politiska partier lika.

– Vi är en kollektivtrafikmyndighet som lyder under landstinget och vi har ingen möjlighet att neka ett visst parti att annonsera sitt budskap, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på SL.

Från och med måndagen och två veckor framöver kommer partiets kampanj att sitta uppe. Budskapet är att regeringen inte gör tillräckligt för att bekämpa det organiserade tiggeriet och att Sverigedemokratrena växer i rekordfart, skriver Resumé som var först med att uppmärksamma kampanjen.

Välkommen tillbaka till ett "bättre Sverige" vid en valframgång 2018 avslutas SD-kampanjen som just nu möter den som tar rulltrappan vid Östermalmstorg i Stockholm.

Varför gör ni en kampaj som riktar sig till utländska turister?

– Det man har kunnat se under den senaste tiden är att många människor som kommer till Sverige som turister blir väldigt förvånade och förfärade över den utveckling de har kunnat se med det organiserade tiggeriet. De här människorna frågar sig varför svenskarna vill ha det så här, säger Sverigedemokraternas presschef Henrik Vinge.

Han hänvisar till rapporter och artiklar om organiseringen av tiggeri, men vad det är som styrker just turisternas uppfattning är oklart.

– Rapporter visar på hur tiggeriet är organiserat och hur internationella organ har uttryckt en oro för att Sverige inte tagit tag i detta. Sen vad gäller de utländska turisterna baseras mycket på personliga uppfattningar. Många av oss har haft vänner som har varit på besök i Sverige som turister och reagerat på detta, säger Henrik Vinge.

SL får kritik

SL, som har upplåtit utrymmet i tunnelbanan till Sverigedemokraterna, menar att de är en myndighet och därmed ska behandla alla annonsörer och politiska partier likadant.

– Bakgrunden är att vi har ett beslut om att vi ska tillåta politiska budskap i kollektivtrafiken. Vi är en kollektivtrafikmyndighet som lyder under landstinget och vi har ingen möjlighet att neka ett visst parti att annonsera sitt budskap. Vi måste behandla alla enligt samma måttstockar. Det vi kan göra är att titta på budskapet för att se att det håller sig inom lagens råmärken och det har vi gjort bedömningen att den här kampanjen gör, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på SL.

SL är med i FN:s Global Compact som kräver att man tar ställning för mänskliga rättigheter. I SL:s riktlinjer står det att "reklam som kan uppfattas som stötande sedlighetssårande eller sårande mot en folkgrupp inte ska förekomma."

 

 

Global Impact kräver ett ställningstagande för mänskliga rättigheter hur tycker du att det stämmer överens med den här kampanjen?

– Den bedömningen tror jag inte att vi har gjort alls. Vi har tittat på den lagstiftningen och likabehandlingsprincipen som vi som myndighet ska hålla oss till. Där har vi gjort den bedömningen att detta inte strider mot någon svensk lagstiftning. Då har vi inget anat att göra än att tillåta detta, säger Jesper Pettersson och fortsätter:

– Vi tar inte ställning. Det som framförs i kampanjen är helt och hållet annonsörens egna budskap, det är inte trafikförvaltningen eller SL:s åsikter.

Upprörda känslor inom sociala medier

Men kampanjen har mötts av mycket upprörda känslor på sociala medier. Under hashtaggen #SLSpriderRasism skriver bland annat komikern Soran Ismail.

 

 

På Facebook har även ett evenemang skapats med anledning av en demonstration mot reklamen som kommer att hållas på tisdagen. På måndagskvällen var omkring 3800 personer anmälda som deltagare.

Men uppmärksamma resenärer i kollektivtrafiken kunde notera att det på något sätt smugit sig i ett korrekturfel i Sverigedemokraternas kampanj.

"Sorry about the mess here in Sweden. We have a serious problem with forced begging! International gangs profit from people's desperation. Goverment wont do what'sneeded." står det i kampanjtexten.

Men som Jack Werner, journalist på Dagens Industri påpekar på Twitter har partiet felstavat ordet government.

 

 

Det är inte första gången som partiet annonserar inom kollektivtrafiken. Inför både EU-parlamentsvalet och riksdagsvalet ifjol hade partiet affischer uppe.

<p>"Den senaste tiden har det kommit många rapporter som visar att utländska turister är förvånade över utvecklingen i Sverige på senare år. Det utbredda tiggeriet visar ett Sverige som många inte känner igen". Säger Sverigedemokraternas presschef Henrik Vinge</p> Foto: Bertil Ericson / Tt
<p>Sverigedemokraternas presschef Henrik Vinge säger att den nya kampanjen riktar sig till turister. "De här människorna frågar sig varför svenskarna vill ha det så här", säger Henrik Vinge.</p> Foto: Mikael Sjöberg

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!