Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

SD bakbundna av Tidöavtalet – vill nu slopa reduktionsplikten

SD:s Martin Kinnunen, partiets klimatpolitiska talesperson.
Foto: SVEN LINDWALL

Sverigedemokraterna hanterar just nu en svekdebatt som sätter stor press internt, rapporterar Dagens Nyheter

Orsaken är de fortsatt höga bränslepriserna, samtidigt som partiet lovade prissänkningar på 10 kronor i valrörelsen. 

– Vi är egentligen fly förbannade. Men har hamnat i en svårkommunicerad sits, säger en sverigedemokrat till tidningen.

Nu kräver de att reduktionsplikten slopas. 

Ett av Sverigedemokraternas viktigaste vallöften var prissänkning av drivmedel på 10 kronor ”vid pump”. 

I verkligheten blev det 41 öre. 

Internt inom SD bubblar nu ett missnöje över budgetförhandlingarna, där Moderaterna höll emot en snabbare sänkning av reduktionsplikten, som de inte vet hur de ska kommunicera. 

Tidöavtalet gör det svårt att offentligt gå ut och kritisera regeringen. 

– Vi är egentligen fly förbannade. Men har hamnat i en svårkommunicerad sits, säger en sverigedemokrat till DN.

SD vill vinna fler väljare på landsbygden

Missnöjet kring bränslepriserna specifikt och klimatfrågorna i stort rör partiets strategi om att vinna fler väljare på landsbygden. Och det genom att peka på ett samband mellan höga priser och den förda klimatpolitiken

Nu tar partiet strid om reduktionsplikten. Reduktionsplikten höjdes den 1 januari 2022 från 6 till 7,8 procent för bensin och från 26 till 30,5 procent för diesel. Tanken var att den skulle höjas även i år. Men med hänsyn till de höga drivmedelspriserna stoppades den successiva höjningen under 2023. 

I valrörelsen ville Sverigedemokraterna att reduktionsplikten skulle ligga på fem procent men nu jobbar partiet aktivt i Regeringskansliet för att sänka reduktionsplikten till noll och det före januari 2024.

I regeringsförklaringen sa Ulf Kristersson att reduktionsplikten ska sänkas ”till EU:s lägstanivå den 1 januari 2024, och gäller under mandatperioden” – det här har SD tagit fasta på. 

– I så fall är det ju noll, eftersom det är miniminivån, säger SD:s Martin Kinnunen, partiets klimatpolitiska talesperson, till DN. 


Reduktionsplikten

Reduktionsplikten kräver att biodrivmedel som blandas in i bränslet som ett led i att sänka Sverige och andra länders utsläpp från transporter. 

I dag ligger den svenska reduktionsplikten på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. 

Med dagens regler kan medlemsländerna inte slopa reduktionsplikten – men de pågående förhandlingarna i EU kan komma att ändra det.

I dag är EU direktivet ”minst sex procent växthusgasreduktion i de bränslen som används i vägtransportsektorn”. 


Källa: regeringen.se, DN

Elsa Widding (SD) går till attack mot Sveriges klimatmål i en intervju på Youtube

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.