Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sas vd om klimatfrågan: ”Svårt att se mänskligheten sluta resa”

Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Rickard Gustafson säger att han har svårt att se att mänskligheten ska sluta resa. Foto: BERTIL ENEVÅG ERICSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
Sas har bytt ut sina flygplan till mer bränslesnåla plan, säger Rickard Gustafson. Foto: JOHAN NILSSON / TT NYHETSBYRÅN

Frågan om klimatet växer sig allt större och flygbranschen blir ofta utpekad som en miljöbov. Rickard Gustafson, vd för SAS, säger att det är en existentiell fråga för flygbranschen som måste lösas för att människor ska fortsätta kunna resa.

– Jag har svårt att se ett samhälle där mänskligheten ska sluta resa, säger han i en intervju till Ekot

Flygbolaget SAS vd blev under lördagen intervjuad i Ekot och fick svara på frågor om klimatet. Han nämnde att han själv inte känner någon klimatångest men att frågan är väldigt viktigt, både för hans bransch och samhället. 

– För oss i flygbranschen så är det en existentiell fråga. Vi måste se till att vi kan ställa om till ett hållbart resande. Jag är seriöst bekymrad över klimatutvecklingen och det är en fråga vi aktivt måste jobba med för att lösa, säger Rickard Gustafson till Ekot

Han pekar på att flyget behövs för att företag ska kunna nå globala marknader och kunder och att det är viktigt för turistnäringens skull.  

 – Man får inte glömma bort att flyget också skapar väldigt mycket värde i samhället. Jag vill att vi ska kunna fortsätta resa och utvecklas. Jag vill att turistnäringen ska kunna blomstra och att vi får hit människor som får uppleva allt det som vi har, säger han till Ekot. 

– Jag har svårt att se ett samhälle där mänskligheten ska sluta resa. Vissa platser är det svårt att resa till utan flyg. 

Sas mål för 2030: Alla inrikesflyg ska gå på biobränsle

Att byta flygplan till mer bränslesnåla motorer är kostsamt och andra alternativa bränslen än dagens fossila bränslen är också dyrt och mycket ovanligt. 

– Det är en svår balansgång. Vi jobbar intensivt med att få ner utsläppen, säger Rickard Gustafson under intervjun. 

Han berättar att SAS har lagt miljarder kronor på att byta ut sina flygplan för att de nya släpper ut mindre Co2 än de tidigare planen. Men det är att få till en storskalig produktion av biobaserat jetbränsle som behövs säger Rickard Gustafson.

– Det kommer att byggas en storskalig produktionsanläggning på den svenska Västkusten 2022 som ska producera biobränsle. Där vill vi ha ett avtal så vi är säkra att vi kan ta del av produktionen. Vi har som mål för SAS att alla våra inrikesflyg ska ske på biobränsle 2030. 

Men majoriteten av alla flygningar är utrikes men där är det inte realistiskt att redan 2030 helt ska kunna byta ut det fossila bränslet mot biobränsle, enligt Rickard Gustafson.

– Världen behöver det här. Vi behöver fortsätta resa, vi måste ställa om flyget till ett hållbart resande.