Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SAS personal har haft krismedvetenhet

Tomas Gustafsson är pilot på SAS.Foto: Jan Wiriden

Krismedvetenheten hos SAS personal har funnits betydligt längre än hos SAS ägare och ledning.

Avgörande strukturbeslut har försatt SAS i en potentiell konkurssituation.

Prästens lilla kråka skulle ut och åka, ingen hade hon som körde.

Än slank hon hit, än slank hon dit, och än slank hon ner i diket.

En väsentlig förklaring till SAS akuta situation ryms faktiskt i denna välbekanta sångtext. Avsaknaden av en tydlig vision från ägarna om vart man vill med SAS har varit både påtaglig och långvarig. Upprepade lappkast i organisationen vittnar om ambivalens och resan har varit minst sagt vinglig. De senaste åren har SAS inte befunnit sig på farbar väg.

I samband med bolagiseringen 2004 valde SAS att gå ifrån ett 60-årigt äktenskap. Separata bolag etablerades i Sverige, Norge och Danmark. Även om ägarna i processen tog beslut om delad ekonomi så lämnades vidöppet för respektive part att ta ut svängarna. Efter 60 års inlåsning bredde helt plötsligt grönbetet ut sig. Vilket äventyr!

Den lokala aktiviteten var stor och det saknades definitivt inte idéer om hur framtiden skulle kunna te sig. Någon tyckte till och med att vår svenska modell kunde bli grannskapets mest kopierade. En tidigare förlänad gräddfil på marknaden hade dock kraftigt smalnat av och med avregleringen följde obönhörliga krav på kostnadssänkningar.

 

Kostnaderna i SAS sköt helt naturligt i höjden och den fristående tillvaron blev svår att bära. Påfrestningarna på den ”delade” ekonomin blev omöjlig att bära och parterna beslöt sig för att försöka sig på en återgång till ett gemensamt hushåll.

Försöken till återförening har nu pågått kontinuerligt under tre år men processen haltar. Vissa kostnader har ägarna kommit överens om att dela, men det återstår fortfarande avgörande åtgärder för en långsiktigt hållbar ekonomi.

SAS har nu återigen pressat den flygande personalen till omfattande kostnadssänkningar i sin strävan att göra SAS kostnadseffektivt, men har äntligen aviserat betydande kostnadssänkningar även inom administrationen.

 

Prövostenar för SAS blir om man lyckats identifiera kärnverksamheten i SAS och om ägarna klarar att se stordriftfördelarna i en skandinavisk produktionsplattform.

Vitalt är en toppduglig disponering av kapitalintensiva resurser som flygplan och besättning, flexibelt rörliga i hela trafiksystemet.

Ägarna har ett övergripande ansvar för SAS överlevnad, men bibehållandet av en lyhörd toppledning kommer att vara av avgörande betydelse i denna process. 

 

Tomas Gustafsson, pilot på SAS.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.